Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sárinka

Jedna z dam v davu natáhla ruku a štípla Sárinku do zadnice. Prošedivělý gentleman neštípal, ale šťouchl holí, a další divačka hrotem svého paraplete vyzkoušela, zda je na Sárince "všechno pravé".

Dobový romantický obrazzdroj: Wikipedia

Sárinčiny slzy stékají pod obojek;  konec řetězu drží krotitel. Zpátky do klece, z dosahu návštěvníků, Sárinku nepustí, dokud prohlídka nebude u konce.


Saartjie (Sárinka) Baartmanová přišla na svět v 80. letech 18. století v rodině pasteveckých Gonaqů v oblasti Camdeboo, necelých 700 kilometrů od Kapského města. Narodila se do těžkých časů: Gonaqové byli vyháněni z pastvin a  ve snaze přežít se stávali námezdními dělníky a sluhy.

 

Saartje brzy osiřela a vydala se do Kapského města, kde se živila jako služka a kojná, prožila intenzivní milostný vztah s holandským bubeníkem Hendrikem van Jongem a přišla o tři děti.

 

Sářin dlouholetý zaměstnavatel, svobodný černoch Hendrik Cesar, podnikal. Na začátku 19. století se ekonomika dostala do potíží a Cesar přestal být schopný splácet své dluhy. Aby mohl dostát svým závazkům, začal Sárinku za poplatek ukazovat pacientům v námořnické nemocnici - "předvedla se těm, kdo se na ni chtěli podívat," řekla později Anna Cesarová.

 

Hendrikova počínání si všiml i Alexandr Dunlop, který v té době působil ve čtvrti jako lékař otroků a Khoisanů. Podnikavý muž (Dunlopovo jméno mělo mezi dovozci zvířecích, rostlinných i lidských vzorků z exotických kolonií dobrý zvuk), spatřoval v Sárinčiných hýždích odlesky (svého) budoucího bohatství.

Dunlop a Cesar se dohodli, že Alexandr vyplatí Hendrikovi slušnou sumu peněz za to, že Sárinku přesvědčí, aby odjela do Anglie. To, že Dunlop Cesara podvedl, Sárinka odmítla odjet sama a oklamaný Cesar, kterému věřitelé šlapali na paty, nakonec odcestoval se služebnou,  je samostatný příběh.

 

Londýn Sárinku přivítal v roce 1810 jako "Hotentotskou Venuši", na kterou jste si mohli za dva šilinky i sáhnout.

 

Popisována jako "ideál krásy svých krajanů", vystupovala "Venuše" v přiléhavém trikotu tělové barvy, navozujícím zdání její nahoty. V Lonýně ji vystavovatel ukazoval na podstavci; Sárinka si na rozkaz stoupala, sedala, chodila. Baartmanovou tehdy ještě nepředváděli "v kleci", ale přítomnost krotitele i dráždění ze strany návštěvníků odlišovaly její exhibici od předvádění trpaslíků, obrů a podobných  lidských kuriozit.

 

Přesto se - jak je z dobových údajů zřejmé - Saartje pokoušela získat kontrolu nad tím, jaký obraz bude ukazovat veřejnosti a jak bude vystavování probíhat.

 

Případ Sárinky jako "etnografické zvláštnosti" nebyl výjimečný. Tím jej učinilo až jeho zpolitizování: skupina abolicionistů se postavila proti veřejné prezentaci Hotentotské Venuše, požadovala její propuštění a repatriaci zpět do Afriky. Jejich hlavní argument, že Sárinka Baartmanová je vystavována proti své vůli, vyvrátil Hendrik Cezar předložením smlouvy, uzavřené s negramotným "exponátem" i výslech samotné Saartje, vedený v holandštině, kterou plynule hovořila. Lukrativní show mohla pokračovat.

 

Být černoškou by nestačilo na to, aby Sárinka v Anglii 19. století vyvolávala pozornost -  zhruba 2% obyvatel Londýna pocházela z Afriky nebo Karibiku. Po zrušení otroctví zůstávaly tisíce Afričanů ve službách u svých bývalých pánů, osamostatňovaly se a splývaly s majoritou jako sloužící nebo příslušníci nižší třídy. Nosily evropské oděvy, mluvily anglicky; Sárinka nebyla výjimečná barvou pleti, ale "divošstvím" a stavbou těla.

 

Způsob předvádění Sárinky budil nevoli a vedl za strany některých diváků ke stížnostem na zacházení, jemuž byla mladá žena vystavována. Následkem toho Dunlop propustil Cezara, který nedlouho poté v Londýně zemřel a Sárinka, v té době již vdaná (snad za Dunlopa?)  se nechala pokřtít.

 

Rok poté - v roce 1812 - umírá i Dunlop. Sárinka zůstala sama, a pod tajemným patronátem absolvovala turné po Británii. Někdy v této doběpravděpodobně přišla o čtvrté dítě, o jehož otci není nic známo.

 

V roce 1814 zájem anglických diváků upadal; Baartmanová se přesunula do Paříže, kde její tragédie začala naplno. Pařížané nebyli zdaleka tak útlocitní jako Londýňané; Sárinka dostala klec a obojek. Jedenapůl roku ji cvičitel divokých zvířat Reaux vystavoval s velkým úspěchem; později si nový  majitel vylepšoval rozpočet také tím, že nutil Sárinku k prostituci.

Skvělé výdělky, které jí Dunlop sliboval, když jí odvážel z Kapského města, Sárinka nikdy neviděla. Neměla ani peníze na cestu zpátky. Začala pít a na konci roku 1815 opuštěná zemřela.

Její pozůstatky si vyžádalo Muséum d´Historie Naturelle. Georges Cuvier, vědec, který na Sárince prováděl měření ještě za jejího života, triumfoval: konečně dostal možnost prozkoumat "Venušiny" genitálie. Zájem Evropanů o khoisanská přirození byl enormní – už na první exhibice Sárinky lákal pvystavovatel otenciální diváky informací o ženě, která má na genitáliích "cosi jako kůži visící z krocaního krku".

Morbidní zvědavost rostla s obtížností zastihnout Křováky nahé nebo je k nahotě přemluvit – Baartmanovou nepřesvědčily ani finanční nabídky.

 

Cuvier ve svě pitevní zprávě došel k názoru, že "hotentotská zástěrka" jsou jen zbytnělé stydké pysky a steatopygii má na svědomí hromadění tuku v hýždích. Ouška a kostru Baartmanové  přirovnává k orangutaním a řadí Sárinku do skupiny "Boschimane" naznačuje tím, že zkoumaný objekt má blíže k opicím než k lidem. K tomuto názoru se ostatně klonili i holandští osadníci v jižní Africe: Holanďané  dokonce pojídali maso ulovených Křováků ve víře, že konzumují zvěřinu.

 

Vypreparovaná Sárinčina kostra, mozek a genitálie se staly majetkem muzea. Ve Francii zůstaly až do roku 2002, kdy se vrátily do jihoafrického Hankey, pravděpodobného místa narození Baartmanové.

Saartje je dnes ikonou feministek; a v depozitářích muzejí po celém světě se práší na stovky koster lidí, jejichž jména nejsou známá a po jejichž pohřbení nikdo nevolá.

 

---------------------------

 

Zdroje:

Clifton Craiss, Pamela Scully: Sara Baartman and the Hottentot Venus: a ghost story and a biography

http://www.shpltd.co.uk/qureshi-baartman.pdf

http://cordieb.wordpress.com/2007/10/30/who-is-saartjie-sarah-baartman/ 

http://scienceblogs.com/laelaps/2009/02/the_tragedy_of_the_hottentot_v.php

http://books.google.cz/books?id=dAqycFD4PBsC&pg=RA1-PA264&lpg=RA1-PA264&dq=saartje+baartman&source=bl&ots=372ZXP19d1&sig=HjHZ2K-o-HX0fYVtl30q8F44_Bo&hl=cs&ei=3RTTStHdNcyLsAaJh6nKBA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=7&ved=0CCUQ6AEwBjgK#v=onepage&q=saartje%20baartman&f=false







http://www.jhu.edu/jhumag/0609web/sara.html




Autor: Karíma Sadio | pondělí 12.10.2009 13:50 | karma článku: 13,55 | přečteno: 3107x
  • Další články autora

Karíma Sadio

Hanebnost Sira Nicholase Wintona

Nicholas George Winton se do povědomí světové veřejnosti zapsal tím, že v rámci dobrovolnických akcí na záchranu Židů a dalších ohrožených lidí na nacisty okupovaných územích zařídil v roce 1939 odjezd 669 dětí z Československa do Velké Británie.

26.12.2014 v 8:46 | Karma: 23,40 | Přečteno: 3894x | Diskuse| Politika

Karíma Sadio

Srdce temnoty

Středoafrická republika, dříve nazývaná Ubangi Šári, je proslulá množstvím hmyzu, který v ní žije. Za těchto okolností není divu, že střední Afrika přitahuje pozornost entomologů. Kolega bloger Martin Konvička není výjimkou. Poslední článek pana Konvičky se ale bohužel týká výhradně politické situace ve Středoafrické republice a je plný omylů a nepravd.

11.11.2014 v 8:01 | Karma: 13,12 | Přečteno: 753x | Diskuse| Politika

Karíma Sadio

Dva roky v zemi hrochů

O Mali se v médiích v poslední době hovořilo hlavně v souvislosti s pokusy Tuarégů a islamistů získat vládu nad regionem.

29.4.2013 v 9:32 | Karma: 7,90 | Přečteno: 535x | Kultura

Karíma Sadio

Chuděry singles!

Než se moderními médii zmatené třiceti- a víceleté ženy rozkoukají, ujede jim vlak. V mládí se to moc pěkně poslouchá i proklamuje: můžete si dělat co chcete, žádné pánské ponožky poházené po koberci, žádné nevhodné poznámky a nepříjemné otázky, máte čas sama na sebe, na práci, na zábavu. Za pár desetiletí z takových větroplašek ale budou opuštěné ženské bez rodiny, bez vnoučat a bez pomoci.

5.4.2013 v 20:32 | Karma: 19,83 | Přečteno: 2893x | Diskuse| Společnost

Karíma Sadio

Manželství a strach

Má žena, která se bojí, že jí manžel unese dítě do zahraničí, právo (a možnost) informovat úřady? Jak daleko smí taková matka zajít? Co je přijatelné právně... a co morálně?

4.8.2012 v 17:51 | Karma: 14,66 | Přečteno: 2610x | Diskuse| Společnost

Karíma Sadio

Nespokojená matka = spokojené dítě. A proč by ne?

"Cítím se skvěle. Jsem dokonale zdráv, je mi super, lepší by to už být nemohlo. Jenom mě šíleně bolí zub."

28.6.2012 v 15:17 | Karma: 16,89 | Přečteno: 1848x | Diskuse| Ona

Karíma Sadio

Dveře dokořán

"Tohle že má být přesně pro mě?" kroutila Míša hlavou. "To si jako mám nechávat dál srát na hlavu?" listovala knihou, která doporučovala různé úskoky a lsti pro nalákání harmonie do manželství.

18.6.2012 v 20:28 | Karma: 12,72 | Přečteno: 1164x | Diskuse| Ona

Karíma Sadio

Evropa a polygamie

Ještě před devatenácti lety uznávala Francie legitimitu polygamních manželství. Každý dělník z ciziny s sebou mohl přivést své manželky se statutem rodinných příslušníků; v důsledku toho se dnes na území Francouzské republiky nachází téměř půl milionu lidí žijících v polygamních domácnostech.

9.5.2012 v 8:56 | Karma: 13,23 | Přečteno: 2635x | Diskuse| Ostatní

Karíma Sadio

Něco nalezeného, něco ukradeného...

Loňské několikaměsíční pátraní po majiteli nalezeného ipodu (věrní čtenáři vědí) nebylo úspěšné. Letos mi jde o něco většího. Doslovně i jinak.

31.3.2012 v 13:57 | Karma: 10,52 | Přečteno: 1340x | Diskuse| Ostatní

Karíma Sadio

Porod ne jako medicínská, ale jako společenská událost

Naše babičky porodily na poli, dítě zavinuly a hned pokračovaly v práci. Následujme moudrost předků, dopřejme, tak jako oni, rodičkám ticho a soukromí.

28.3.2012 v 15:45 | Karma: 32,25 | Přečteno: 4804x | Diskuse| Ona

Karíma Sadio

Chladnoucí kulisy

Jak je ženě, která se najednou dozví, že její dítě - až se za tři měsíce narodí - bude vyrůstat bez otce? Jak je rodičům, jejichž synové se nedočkali jednatřicátých narozenin, jejichž dceři nikdy nebude osm?

23.3.2012 v 17:54 | Karma: 18,01 | Přečteno: 1585x | Společnost

Karíma Sadio

Intrakulturní rozdíly

To by se nemělo podporovat, tohlecto. Co kdyby pak lidi opravdu věřili tomu, že bejt neschopná socka je v pořádku a in?

18.3.2012 v 13:19 | Karma: 11,26 | Přečteno: 1685x | Diskuse| Kultura

Karíma Sadio

Devět částí touhy

"Všemocný Bůh stvořil sexuální touhu a rozdělil ji na deset částí. Devět z nich dal ženě a jednu muži." (Ali ibn Abú Tálib, zakladatel šíitského islámu)

17.3.2012 v 14:15 | Karma: 13,99 | Přečteno: 1592x | Diskuse| Kultura

Karíma Sadio

Žena v muslimské společnosti

Otázka postavení ženy ve společnosti je tématem, kterým se islám zabývá od svého vzniku. Důkazy o tom nalézáme v Koránu, dochovaných vyprávěních i dílech muslimských myslitelů, filosofů a duchovních celého světa od středověku až do dnešních dnů.

25.1.2012 v 13:11 | Karma: 17,48 | Přečteno: 3453x | Diskuse| Ostatní

Karíma Sadio

Oldřich, nebo Ahmad?

Počet manželství uzavíraných mezi občany České republiky a cizinci se v posledních letech nijak výrazně nemění. Přesto (nebo proto?) tu volba partnera z jiných než místních kruhů stále vede domorodce k dohadům a spekulacím.

24.10.2011 v 15:28 | Karma: 15,19 | Přečteno: 2481x | Diskuse| Společnost

Karíma Sadio

Budu tě milovat, jestli...

Budu tě milovat, když vyneseš koš s odpadky. Budu tě milovat, když nepůjdeš na pivo. Budu tě milovat, když přestaneš jezdit na čundry. Budu tě milovat, dokud mi nebudeš nevěrný. Budu tě milovat, jestli budeš nosit domů dost peněz. Budu tě milovat, když... dokud... pokud... Až se odmítneš podobat tomu, kterého jsem si vysnila, půjdu si najít jiné plátno, kam bych mohla promítnout svůj sen o lásce.

6.10.2011 v 12:23 | Karma: 18,12 | Přečteno: 2536x | Diskuse| Ona

Karíma Sadio

Když si muž najde jinou...

Jaké je to pro tu první? A jaké pro tu druhou a třetí? Má se poslední manželka v polygynním svazku opravdu nejlépe?

29.9.2011 v 15:58 | Karma: 20,63 | Přečteno: 3225x | Diskuse| Ostatní

Karíma Sadio

Neměla jsem se narodit

Je pozdě. Ne na postnatální antikoncepci, ale na blog. Jsem beznadějně "out" - jaké stáří je u vetchých rodiček, obětí feminismu, na porodním sále ještě přípustné, to se tu probíralo už před pár týdny.

13.9.2011 v 19:46 | Karma: 26,07 | Přečteno: 1962x | Diskuse| Ostatní

Karíma Sadio

Válka s cikánama

Seděl na lavičce a nechával se zahřívat iluzí tepla z letošních slunečních paprsků. Hůl, opřenou vedle sebe, dal na druhou stranu, když se k němu přišoural další starý pán. Pozdravy vynechali.

1.9.2011 v 12:15 | Karma: 25,26 | Přečteno: 3326x | Diskuse| Politika

Karíma Sadio

Hříšný bůky

O nigerijské teroristické skupině Boko Haram napsala dneska hezký článek už Iva Pekárková, a protože o tom, jak to v Nigérii chodí, ví mnohem víc, než já, do rozboru podhoubí Hříšnejch knížek (jak lze tu důvěrnou přezdívku s trochou zlomyslnosti taky překládat) už se pouštět nebudu. Politika je jedna věc a vzdělání druhá - a já se s dovolením zaměřím na tu druhou.

30.8.2011 v 17:44 | Karma: 11,81 | Přečteno: 1225x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 155
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2934x
Láska nedává nic než jen sebe a nebere nic, co sama nemá.
Lásce nic nepatří, ale ani ona nikomu nepatří.
Lásce totiž zcela stačí samotná láska.
Milujete-li, neměli byste říkat "Bůh je v mém srdci", ale raději říkejte "Já jsem v srdci Boha."
A nemyslete si, že lásce můžete určovat směr, protože láska, pokud jí stojíte za to, určí směr vám.
(Džibrán Chalíl Džibrán, Prorok)