Bez včerejšků, bez zítřků
Dnes na nás ve střední Evropě občas odněkud vyskočí děsivý titulek o "konžské krvi na displeji mobilního telefonu" nebo "znásilňování konžských žen kvůli našim počítačovým monitorům."
Málokdy jsou věci tak jednoduché. Zkusím se teď vrátit v čase, daleko před dobu mobilů a monitorů, a pak k ní, stručným nástinem konžských dějin, dojít. Archeologické nálezy na zalesněné části území dnešní Demokratické republiky Kongo jsou vzácné - podnebí tam nepřeje dlouhému trvání výrobků lidských rukou ani tělesných pozůstatků. To, co věky přetrvalo navzdory působení vlhka a hmyzu, svědčí o tom, že oblast dnešního Konga byla osídlena nejméně 10 tisíc let před naším letopočtem. Původní obyvatelé, lovci a sběrači, byli v období bantuské expanze (2.000 - 500 let př.n.l.) vytlačeni novými populacemi. Příchozí s sebou přinesli znalost zemědělství a ačkoli život v zalesněných oblastech neposkytoval vhodné podmínky k intenzivnímu obdělávání půdy, chovu dobytka nebo vzniku politického státu, v savaně byla situace jiná. Z období 8. a 9. století n.l. pocházejí pohřebiště u jezera Kisale, jejichž obsah svědčí o těžbě, výrobě a zpracování kovů, zejména železa a mědi, a o používání platidel. Znalost metalurgie usnadnila Bantuům ze savan celkový společenský rozvoj: přinesla nejen lepší nástroje k efektivnějšímu obdělávání půdy, ale především vytvořila společenskou vrstvu řemeslníků - horníků, tavičů a kovářů.Mezi 14. a 17. stoletím vznikaly na území dnešního Konga - obvykle tam, kde se les stýkal se savanou a existovaly příležitosti k obchodu - multietnické centralizované státy, z nichž za zmínku stojí především Kuba , Luba, Lunda a říše Kongo.Říše Kongo, založená koncem 14. století ambiciózním mužem jménem Nimi-a-Lukeni, během necelých sta let anektovala další, menší státy, kterým ale zůstala valná část suverenity a jejich vládci, rovni vladaři Konga, se směli ženit s konžskými princeznami.Právo na trůn manikonga se dědilo po přeslici; po vládci mohl být korunován jen syn jeho sestry nebo bratr. Krále volili šlechtici a guvernéři konžských provincií; z dvorní šlechty sestávalo i shromáždění s hlavním rozhodovacím právem. Manikongo bohatl z daní, ze cla a z poplatků od vazalských států. Výběrem daní a poplatků byli pověřeni zvláštní správcové, a za správnou výši odvodů odpovídali náčelníci vesnic. Ti měli na starosti rovněž údržbu státních cest, péči o královské posly, připravenost kánoí a udržování liánových mostů. Obchodní styk Konga s cizinou se soustředil především na dovoz soli a vývoz mědi, slonoviny a tkanin z rafie.Institut otroctví v Kongu 15. století neměl valný ekonomický význam: do otroctví upadali váleční zajatci, zločinci nebo dlužníci, kteří pak žili v rodině svých pánů a směli se ženit s jejich dcerami nebo jinými svobodnými ženami. V této situaci se v roce 1482 objevuje v Kongu nečekaný host. Portugalec Diogo Cao, přilákán vyprávěním o mocné obchodní říši je manikongem přivítán a náležitě uctěn, takže se osmělí a přednese svou prosbu: aby manikongo umožnil Portugalcům vsupovat na území Konga. Po návratu do Evropy zpravil Cao portugalského krále Joaa III. o svých objevech, a v roce 1490 poznávali Kongo první katoličtí misionáři.Portugalská vláda zpočátku neměla zájem (ani možnost) Kongo ovládnout - Joao III. jednal s manikongem jako se suverénním vládcem spřátelené země. Manikongo Nzinga-a-Nkuwu roce 1500 konvertoval ke křesťanství, přijal jméno Joao I. a nechal pokřtít i celou svou rodinu. Konžané cestovali do evropských škol; v roce 1518 byl v Římě vysvěcen Dom Henrique, první africký biskup Konga.Konžská aristokracie brzy ovládla portugalštinu a umění písma a knihy se staly důležitou položkou na seznamu portugalských importů do Konga. Kromě knih se do středoafrické říše přirozeně dováželo i jiné zboží: portugalsko-konžský obchod kvetl. (pokračování)The Cambridge History of Africa (kol.), sv. 2, 3, 4Dějiny Afriky (kol.) sv 1, 2http://www.economicexpert.com/a/Kongo.htmhttp://www.historyfiles.co.uk/KingListsAfrica/AfricaCongo.htmhttp://www.historyworld.net/wrldhis/PlainTextHistories.asp?historyid=ad34
další články autorky: http://manzelka.bloguje.cz
Karíma Sadio
Hanebnost Sira Nicholase Wintona
Nicholas George Winton se do povědomí světové veřejnosti zapsal tím, že v rámci dobrovolnických akcí na záchranu Židů a dalších ohrožených lidí na nacisty okupovaných územích zařídil v roce 1939 odjezd 669 dětí z Československa do Velké Británie.
Karíma Sadio
Srdce temnoty
Středoafrická republika, dříve nazývaná Ubangi Šári, je proslulá množstvím hmyzu, který v ní žije. Za těchto okolností není divu, že střední Afrika přitahuje pozornost entomologů. Kolega bloger Martin Konvička není výjimkou. Poslední článek pana Konvičky se ale bohužel týká výhradně politické situace ve Středoafrické republice a je plný omylů a nepravd.
Karíma Sadio
Dva roky v zemi hrochů
O Mali se v médiích v poslední době hovořilo hlavně v souvislosti s pokusy Tuarégů a islamistů získat vládu nad regionem.
Karíma Sadio
Chuděry singles!
Než se moderními médii zmatené třiceti- a víceleté ženy rozkoukají, ujede jim vlak. V mládí se to moc pěkně poslouchá i proklamuje: můžete si dělat co chcete, žádné pánské ponožky poházené po koberci, žádné nevhodné poznámky a nepříjemné otázky, máte čas sama na sebe, na práci, na zábavu. Za pár desetiletí z takových větroplašek ale budou opuštěné ženské bez rodiny, bez vnoučat a bez pomoci.
Karíma Sadio
Manželství a strach
Má žena, která se bojí, že jí manžel unese dítě do zahraničí, právo (a možnost) informovat úřady? Jak daleko smí taková matka zajít? Co je přijatelné právně... a co morálně?
Karíma Sadio
Nespokojená matka = spokojené dítě. A proč by ne?
"Cítím se skvěle. Jsem dokonale zdráv, je mi super, lepší by to už být nemohlo. Jenom mě šíleně bolí zub."
Karíma Sadio
Dveře dokořán
"Tohle že má být přesně pro mě?" kroutila Míša hlavou. "To si jako mám nechávat dál srát na hlavu?" listovala knihou, která doporučovala různé úskoky a lsti pro nalákání harmonie do manželství.
Karíma Sadio
Evropa a polygamie
Ještě před devatenácti lety uznávala Francie legitimitu polygamních manželství. Každý dělník z ciziny s sebou mohl přivést své manželky se statutem rodinných příslušníků; v důsledku toho se dnes na území Francouzské republiky nachází téměř půl milionu lidí žijících v polygamních domácnostech.
Karíma Sadio
Něco nalezeného, něco ukradeného...
Loňské několikaměsíční pátraní po majiteli nalezeného ipodu (věrní čtenáři vědí) nebylo úspěšné. Letos mi jde o něco většího. Doslovně i jinak.
Karíma Sadio
Porod ne jako medicínská, ale jako společenská událost
Naše babičky porodily na poli, dítě zavinuly a hned pokračovaly v práci. Následujme moudrost předků, dopřejme, tak jako oni, rodičkám ticho a soukromí.
Karíma Sadio
Chladnoucí kulisy
Jak je ženě, která se najednou dozví, že její dítě - až se za tři měsíce narodí - bude vyrůstat bez otce? Jak je rodičům, jejichž synové se nedočkali jednatřicátých narozenin, jejichž dceři nikdy nebude osm?
Karíma Sadio
Intrakulturní rozdíly
To by se nemělo podporovat, tohlecto. Co kdyby pak lidi opravdu věřili tomu, že bejt neschopná socka je v pořádku a in?
Karíma Sadio
Devět částí touhy
"Všemocný Bůh stvořil sexuální touhu a rozdělil ji na deset částí. Devět z nich dal ženě a jednu muži." (Ali ibn Abú Tálib, zakladatel šíitského islámu)
Karíma Sadio
Žena v muslimské společnosti
Otázka postavení ženy ve společnosti je tématem, kterým se islám zabývá od svého vzniku. Důkazy o tom nalézáme v Koránu, dochovaných vyprávěních i dílech muslimských myslitelů, filosofů a duchovních celého světa od středověku až do dnešních dnů.
Karíma Sadio
Oldřich, nebo Ahmad?
Počet manželství uzavíraných mezi občany České republiky a cizinci se v posledních letech nijak výrazně nemění. Přesto (nebo proto?) tu volba partnera z jiných než místních kruhů stále vede domorodce k dohadům a spekulacím.
Karíma Sadio
Budu tě milovat, jestli...
Budu tě milovat, když vyneseš koš s odpadky. Budu tě milovat, když nepůjdeš na pivo. Budu tě milovat, když přestaneš jezdit na čundry. Budu tě milovat, dokud mi nebudeš nevěrný. Budu tě milovat, jestli budeš nosit domů dost peněz. Budu tě milovat, když... dokud... pokud... Až se odmítneš podobat tomu, kterého jsem si vysnila, půjdu si najít jiné plátno, kam bych mohla promítnout svůj sen o lásce.
Karíma Sadio
Když si muž najde jinou...
Jaké je to pro tu první? A jaké pro tu druhou a třetí? Má se poslední manželka v polygynním svazku opravdu nejlépe?
Karíma Sadio
Neměla jsem se narodit
Je pozdě. Ne na postnatální antikoncepci, ale na blog. Jsem beznadějně "out" - jaké stáří je u vetchých rodiček, obětí feminismu, na porodním sále ještě přípustné, to se tu probíralo už před pár týdny.
Karíma Sadio
Válka s cikánama
Seděl na lavičce a nechával se zahřívat iluzí tepla z letošních slunečních paprsků. Hůl, opřenou vedle sebe, dal na druhou stranu, když se k němu přišoural další starý pán. Pozdravy vynechali.
Karíma Sadio
Hříšný bůky
O nigerijské teroristické skupině Boko Haram napsala dneska hezký článek už Iva Pekárková, a protože o tom, jak to v Nigérii chodí, ví mnohem víc, než já, do rozboru podhoubí Hříšnejch knížek (jak lze tu důvěrnou přezdívku s trochou zlomyslnosti taky překládat) už se pouštět nebudu. Politika je jedna věc a vzdělání druhá - a já se s dovolením zaměřím na tu druhou.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 155
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2934x
Lásce nic nepatří, ale ani ona nikomu nepatří.
Lásce totiž zcela stačí samotná láska.
Milujete-li, neměli byste říkat "Bůh je v mém srdci", ale raději říkejte "Já jsem v srdci Boha."
A nemyslete si, že lásce můžete určovat směr, protože láska, pokud jí stojíte za to, určí směr vám.
(Džibrán Chalíl Džibrán, Prorok)
Seznam rubrik
- Včerejšky
- Názory
- Dějiny Konga
- Jinde a jinak
- Ženská obřízka
- Osobní
- Poučení z krizových vývojů
- Nezařazené