Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mateřská? Nemocenská?

Zapomeňte!                                                                                              


Dostala jsem e-mail. Známá se ptá, co asi tak člověk musí umět, aby mohl nastoupit do zaměstnání na nějakém zastupitelském úřadě. Že její kamarádka by to ráda zkusila. A já bych přece mohla vědět... Tak co?
 
No, co... Jako všude. Mluvte pár cizími jazyky, k tomu dobře mateřštinou, pište na stroji, zvládněte všechna zákoutí MSOffice a zapůsobte na toho, kdo vede přijímací řízení.
 
Jedno úskalí takové zaměstnání ovšem má. Docela podstatné. Ve věcech práva jste svému zaměstnavateli vydán(a) na milost.
 
Nevím, jak dopadla kamarádka mé známé. Jestli se nakonec rozhodla to zkusit, přeju jí hodně štěstí ve všech smyslech toho slova. Pro ostatní, kteří si s podobnou myšlenkou možná budou ještě pohrávat, nabízím pokračování započatého příběhu. Jen pro ilustraci.
 
Porodila jsem nedlouho poté, co jsem se dozvěděla, že na české zaměstnance ambasády Pouštního království se nevztahují zákony české ani pouštní, ale jen tajemné "zvláštní směrnice". Zvláštní směrnice prý nepovolovaly mateřskou dovolenou, ale pro mé morální a pracovní kvality byl můj zaměstnavatel prý ochoten nařízení přestoupit a dovolit mi nosit si novorozeně na pracoviště, v té době přesunuté do sklepa.
 
Když jsem po čase musela znovu zůstat doma, vyžádal si zaměstnavatel kromě neschopenky (i moje gynekoložka nejspíš překročila nějaké ty směrnice, když mi vystavila neschopenku v době, kdy jsem podle zákona pracovat nesměla) také lékařskou zprávu. Ta hovořila o předpokládané době léčení jeden měsíc.
 
Nejbližší nadřízený se pohoršil: Myslím si snad, že jsem jediná ženská, která kdy rodila? Jestli za týden nebudu v práci, rozváže s takovým flákačem pracovní poměr!
 
Pokus o návrat k vytváření hodnot až po deseti dnech mi nevyšel: "Už s vámi nepočítáme, až dostaneme všechny podklady, přijde vám poštou výpověď."
 
Výpověď jsem ve schránce našla po měsíci. Pracovní poměr mi "z důvodu absence na pracovišti" ukončili ke dni, kdy jsem nastoupila na nemocenskou. A protože jsem byla nepřítomna dva měsíce, pojali to jako "dvouměsíční výpovědní lhůtu" bez nároku na odstupné.
 
Písemná výpověď udělená v šestinedělí (a během pracovní neschopnosti) důkazem o porušení pracovního zákona byla.
Napsala jsem, znovu,  Ministerstvu zahraničních věcí České republiky. V odpověď došel dopis, že ministerstvo "nezná veškeré okolnosti případu", a i kdyby je znalo, české právo není na ambasádách právně vymahatelné.
 
Navíc se ukázalo, že nemůžu získat ani evidenční list důchodového pojištění. Marně jsem žádala aspoň potvrzení zápočtového listu - dozvěděla jsem se, že mi ho zaměstnavatel nemůže potvrdit, protože neví přesně, co to je za dokument. A vůbec, ať je to cokoliv, stejně mi to nepotvrdí, protože už mi kdysi něco takového potvrdili. A že to potom ztratili a já nikdy nedostala? No co... smůla, to se stává.
 
Bez nároku na peněžitý příspěvek v mateřství, nemohla jsem se ani nechat zaměstat jinde - i ta slečna na nočním dispečinku taxislužby ze mě coby operátorky byla nadšená přesně jen do okamžiku, než zjistila, že nedisponuji zápočtovým listem.
 
Zjišťovala jsem, že bez onoho vzácného papírku se nemůžu zaregistrovat na úřadu práce, nemůžu dostat podporu v nezaměstnanosti a nikdo mě nesmí zaměstnat na plný úvazek.
 
Sociální odbor městského úřadu mě poškádlil sdělením, že bez bývalým chlebodárcem orazítkovaného Potvrzení o příjmech nemůžu dostat ani přídavek na dítě.
 
Ministerstvo práce a sociálních věcí mi vysvětlilo, že "zaměstnavatel vám ty doklady musí vydat, to je podle zákona. Když ho kvůli diplomatické imunitě nemůžete žalovat, tak se s ním prostě domluvte."

 
Ostatní úřady a potenciální zaměstnavatelé mi opakovali, že pokud doklady nedodám, nikdo pro mě nemůže udělat vůbec nic, a můj bývalý zaměstnavatel si stál na svém: už mi žádné papíry potvrzovat nebude.




Nevadilo by to, kdyby české úřady s takovou situací počítaly a měly pro podobné případy připravenu nějakou eventualitu. Bez ní jsou zaměstnanci ambasád postaveni před skutečnost, že ačkoliv velvyslanectví díky diplomatické imunitě nelze donutit, aby postupovala podle pracovního práva, jejich zaměstnanci onomu právu podléhají - a tak jsou zároveň povinni disponovat doklady, které ale na svých diplomatických chlebodárcích nemohou vymáhat...
 
 
 
(Pokračování)
 
 
 
Související článek: Tango úředního mustanga
 
 
 
Obrázek: http://www.freedigitalphotos.net/
 
 
 
 
 
Další články autorky: http://manzelka.bloguje.cz

Autor: Karíma Sadio | úterý 13.7.2010 15:10 | karma článku: 17,20 | přečteno: 2563x
  • Další články autora

Karíma Sadio

Hanebnost Sira Nicholase Wintona

Nicholas George Winton se do povědomí světové veřejnosti zapsal tím, že v rámci dobrovolnických akcí na záchranu Židů a dalších ohrožených lidí na nacisty okupovaných územích zařídil v roce 1939 odjezd 669 dětí z Československa do Velké Británie.

26.12.2014 v 8:46 | Karma: 23,40 | Přečteno: 3895x | Diskuse| Politika

Karíma Sadio

Srdce temnoty

Středoafrická republika, dříve nazývaná Ubangi Šári, je proslulá množstvím hmyzu, který v ní žije. Za těchto okolností není divu, že střední Afrika přitahuje pozornost entomologů. Kolega bloger Martin Konvička není výjimkou. Poslední článek pana Konvičky se ale bohužel týká výhradně politické situace ve Středoafrické republice a je plný omylů a nepravd.

11.11.2014 v 8:01 | Karma: 13,12 | Přečteno: 753x | Diskuse| Politika

Karíma Sadio

Dva roky v zemi hrochů

O Mali se v médiích v poslední době hovořilo hlavně v souvislosti s pokusy Tuarégů a islamistů získat vládu nad regionem.

29.4.2013 v 9:32 | Karma: 7,90 | Přečteno: 535x | Kultura

Karíma Sadio

Chuděry singles!

Než se moderními médii zmatené třiceti- a víceleté ženy rozkoukají, ujede jim vlak. V mládí se to moc pěkně poslouchá i proklamuje: můžete si dělat co chcete, žádné pánské ponožky poházené po koberci, žádné nevhodné poznámky a nepříjemné otázky, máte čas sama na sebe, na práci, na zábavu. Za pár desetiletí z takových větroplašek ale budou opuštěné ženské bez rodiny, bez vnoučat a bez pomoci.

5.4.2013 v 20:32 | Karma: 19,83 | Přečteno: 2893x | Diskuse| Společnost

Karíma Sadio

Manželství a strach

Má žena, která se bojí, že jí manžel unese dítě do zahraničí, právo (a možnost) informovat úřady? Jak daleko smí taková matka zajít? Co je přijatelné právně... a co morálně?

4.8.2012 v 17:51 | Karma: 14,66 | Přečteno: 2610x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

  • Počet článků 155
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2934x
Láska nedává nic než jen sebe a nebere nic, co sama nemá.
Lásce nic nepatří, ale ani ona nikomu nepatří.
Lásce totiž zcela stačí samotná láska.
Milujete-li, neměli byste říkat "Bůh je v mém srdci", ale raději říkejte "Já jsem v srdci Boha."
A nemyslete si, že lásce můžete určovat směr, protože láska, pokud jí stojíte za to, určí směr vám.
(Džibrán Chalíl Džibrán, Prorok)