Když si muž najde jinou...

29. 09. 2011 15:58:10
Jaké je to pro tu první? A jaké pro tu druhou a třetí? Má se poslední manželka v polygynním svazku opravdu nejlépe?

Wolofština má pro první manželku hezký název: Aawo, od jména Eva. Na ty ostatní už zbyla jen pořadová čísla.

Druhá.
Třetí.
Čtvrtá.
Každá z těch pozic má své výhody a nevýhody, každá je v něčem typická. Společná je pro ně jen snaha zaujmout manžela tak, aby se právě s tou kterou cítil lépe než jinde.
.
Rozhodnutí, zda žít v polygamním svazku, je v Senegalu na ženě. Když si ji manžel troufne informovat, může první manželka, která nesnese konkurenci, požádat o rozvod. Druhá a další manželka zase zpravidla ví, že nápadník už rodinu má, a je srozuměna se situací, do které vstupuje.
Za normálních okolností tráví muž v domě nebo bytě každé manželky jednu až čtyři noci a pak přechází na stejně dlouhou dobu k další. Sám vlastní bydlení nemá.
.
Motivy senegalských žen mohou být různé – některé, jako rozhlasová moderátorka Siga Ndour, se chtějí soustředit na kariéru nebo mít volný čas samy pro sebe a bytí manželkou "na plný úvazek" by je v jejich plánech brzdilo. Pochvalují si také, že muž, který má více manželek, nemá čas běhat za milenkami.
.
Další, jako podniková účetní Aminata, neměly na vybranou: "Bylo mi skoro čtyřicet, co jsem měla dělat? Vzala jsem si polygamistu, k úžasu okolí navíc negramotného. Teď jsem konečně ženou, mám děti, rodinu," prohlašuje s neskrývaným uspokojením.
.
Mladí lidé jsou vychováváni k manželství – bez něj nejsou úplní, dospělí. Svobodný člověk nikdy nemůže být plně respektován. Teprve vstupem do manželství se dostává do lepšího společenského postavení, záviděného dosud svobodnými vrstevníky.
Situace panen je ještě o něco méně záviděníhodná, než situace mládenců – tlačí je čas.
Žena, svobodná a starší určitého věku, není společensky příliš tolerována. Manželství je – z příčin náboženských, sexuálních, ekonomických i společenských – jedinou alternativou. Staropanenství je velmi traumatizující a vede k tomu, že mnoho žen v panice raději značně sleví z nároků na ženicha, než by riskovalo single život pod nekončícím tlakem okolí a rodiny.
Řídí se proto heslem: raději čtvrt manžela, než zůstat svobodná.
.
Ke komu se v té honbě za manželstvím přidat?
.
První manželce se říká také "královna domu". Má ve skutečnosti nejhorší postavení: vdala se z lásky, za mladého muže, většinou ještě nepříliš bohatého. Podporovala ho v kariéře a strádala s ním, když se mu nedařilo. Děti často vychovávala v odříkání a na radovánky jí při vší práci nezbývalo času ani peněz.
Ze snu o velké lásce a vzájemné podpoře ji často probudí až další manželova svatba.
První manželky snášejí příchod nové ženy do rodiny nejhůř. Cítí se podvedené, zrazené a okradené. Mají pocit, že by si po všem, co musely pro muže obětovat, zasloužily více ohledů.
.
Dvaačtyřicetiletá paní Fayová je přesně ten případ. S manželem se seznámila v osmdesátých letech na univerzitě. Vzali se ještě jako studenti a první syn se jim narodil v době, kdy žili na manželské koleji kampusu. S čerstvými diplomy oba usilovně sháněli zaměstnání – paní Fayová byla úspěšnější. Uchytila se ve státní správě a manžela dva roky živila, než našel místo v soukromé kanceláři.
"Měli jsme plno plánů, milovali jsme se k zbláznění. Byl to hlavně můj kamarád, teprv pak můj manžel. Plánovali jsme pořídit bydlení pro našich pět dětí. Šetřili jsme na něj na účtu v bance BHS. A jednoho dne manžel všechny naše peníze vybral, aby měl na další svatbu. Byla jsem v osmém měsíci těhotenství – předčasně jsem porodila a rozhodla se zmizet z jeho života nadobro. Požádala jsem o rozvod. Jediný důvod, proč ještě žít, jsou pro mě moje děti. Do žádného nového vztahu už se nehrnu, ztratila jsem odvahu i chuť investovat do dalšího muže.
.
Také paní Aida hodnotí pozici první manželky jako nejnevděčnější: "Muži si prvních manželek neváží. Ten můj mě opustil po třiceti letech, kvůli ženě, která byla stará jako naše dcera. Trvalo to tři roky, trpěla jsem depresemi a moje děti mi byly velkou oporou. Dneska je zničený můj exmanžel – ta jeho nová mu zahýbá s mladším."
.
Druhá manželka, "kamarádka manžela", jak se jí také říkává, mívá o trochu lepší startovní pozici.
.
Obvykle se provdává za muže už finančně zajištěného, neřeší existenciální problémy a z toho vyplývající neshody. V manželství zbývá energie i prostředky pro romantiku. Manžel, který si bere druhou ženu, často apeluje na její pečovatelské instinkty, staví se do role ubohého, utlačovaného, (první) manželkou nepochopeného... V této hře pokračuje i po svatbě, číhá na každý přehmat první manželky a pak ho před druhou zveličuje.
Ta si bývá instinktivně vědoma této výhody a nic neponechá náhodě: pokouší se manžela proti první ženě poštvat a připravovat mu tak příjemné chvíle, aby své první, již zevšednělé manželství i sám považoval za naprosto nepodařené.
.
Studentka z polygamní rodiny říká: "Polygamie je vždycky podvod. Sama jsem v polygamní rodině vyrostla a popravdě, nechtěla bych takovou. První manželku příchod nové ženy vždycky zaskočí nejvíc. Pro mě to je dobrá připomínka toho, že žena nesmí nikdy usnout na vavřínech, jinak riskuje, že manžel padne do "lepších" rukou."
.
Třetí manželka vyrovnává pozice v rodině. Její příchod sníží napětí mezi první a druhou. Druhá nyní na vlastní kůži prožívá situaci, v níž byla její předchůdkyně. První manželka nejprve jásá, neboť druhá bude – v jejích očích spravedlivě – ponížena. Další obvyklou fází je vytváření aliance dvou původních manželek proti třetí, nové.
Podle paní Anny "první manželka zažila se svým mužem dlouhodobý vztah exkluzivity, intimity, kterou už s ním žádná další z jeho manželek mít nemůže. Měla právo s manželem diskutovat, smlouvat. Její postavení bylo jedinečné. Její ponížení z polygamie ale zažijí všechny manželky kromě té poslední."
.
"Ta poslední," která se už další konkurence bát nemusí, je čtvrtá. Číslem čtyři omezuje islám počet manželek jednoho muže (byť podle některých výkladů Korán polygamii nedovoluje vůbec) a muslimové až na výjimky toto pravidlo dodržují. (Příslušnice některých křesťanských církví v Africe se oproti tomu musejí vyrovnávat s existencí i desítek spolumanželek.)
Zdálo by se, že čtvrtá manželka je na tom nejlépe – bývá, vzhledem ke svému mládí, manželovou oblíbenkyní a nemusí se obávat, že ji z této pozice vystrnadí jiná. Za touto výhodou se skrývá závažný handicap: její děti jsou o mnoho mladší, než ostatní potomci jejich otce. Je-li muž už postarší a zemře dřív, než děti dospějí, čtvrtá manželka bude na mizině.
.
Takový je i případ třiatřicetileté Diodio: "Když manžel zemřel, ztratila jsem všechno. První a druhá manželka už měly dospělé syny – s jejich pomocí koupily manželovy domy. Když jsme si rozdělily dědictví, pro mě a moje tři dcery a syna zbyly jenom drobečky. Nemám práci. Živí nás bratr, který je v Americe."
.
Adja Ramatoulaye, udržovaná šedesátnice, si myslí, že nejlepší postavení v polygamní rodině má muž. "Žádná z těch čtyř ženských pozic není výhodná. Vím, o čem mluvím - absolvovala jsem dvě: nejdřív jsem přišla jako druhá manželka a pak jsem se stala první, když manželova "Eva" hodila ručník do ringu. Jenže když si po dvaceti letech společného života manžel přivedl během jednoho roku další dvě nové ženy, nevydržela jsem. Opravdu jsem žárlila. Pochopila jsem chování té, která žila s manželem jako první a tehdy se radši rozvedla, aby se mnou nemusela sdílet muže. Vážně jsem si myslela, že mě nikdo nemůže nahradit v srdci toho, kterého jsem tak dobře znala. Prožila jsem si všechny druhy ponížení, a nakonec jsem utekla zrovna tak, jako ta první manželka."
Ty které neutečou, zůstávají na manželském kolbišti dál. Bojují zbraněmi psychologickými, tělesnými, bojují slovy i okultními vědami.
.
O tom ale zas až někdy jindy...
.
.
.
Inspirace: Le Thiof Magazine
.
.
.
Související články:

Článek publikován v létě t.r. na stránkách http://manzelka.bloguje.cz
Fotografie: Jarek Jarosz
Autor: Karíma Sadio | čtvrtek 29.9.2011 15:58 | karma článku: 20.44 | přečteno: 3217x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 19.77 | Přečteno: 260 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 28 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 23 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.11 | Přečteno: 286 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.55 | Přečteno: 498 | Diskuse
Počet článků 155 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2934
Láska nedává nic než jen sebe a nebere nic, co sama nemá. Lásce nic nepatří, ale ani ona nikomu nepatří. Lásce totiž zcela stačí samotná láska. Milujete-li, neměli byste říkat "Bůh je v mém srdci", ale raději říkejte "Já jsem v srdci Boha." A nemyslete si, že lásce můžete určovat směr, protože láska, pokud jí stojíte za to, určí směr vám. (Džibrán Chalíl Džibrán, Prorok)

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...