Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Devět částí touhy

17. 03. 2012 14:15:19
"Všemocný Bůh stvořil sexuální touhu a rozdělil ji na deset částí. Devět z nich dal ženě a jednu muži." (Ali ibn Abú Tálib, zakladatel šíitského islámu)

Geraldine Brooks, zpravodajka The Wall Street Journalu se až po roce svého celkem šestiletého působení na Blízkém východě začala smiřovat s tím, že jako žena (a navíc židovka) má ledaskam omezený přístup. Zároveň si ale povšimla jedinečné možnosti, kterou jí její genderová příslušnost nabídla. Novinářka hovořila s desítkami, možná stovkami žen; důkladně se seznamovala s životem slabšího pohlaví v muslimské společnosti; s těmi, které se jako muslimky narodily a vyrůstaly, s těmi, které k islámu konvertovaly; s těmi, které se zahalovaly dobrovolně i s těmi, které musely; píše o strastech polygamie, rozvodů, o kamenování, výchově dcer, souboji islámu a tradic, o ženské obřízce. Ze svých cest po Íránu přináší svědectví tam provdaných Američanek, z Palestiny píše o postupující islamizaci jako zoufalé reakci na neutěšenou politickou situaci. Obrací se do historie, zkoumá postavení ženy v době ranného islámu, náboženskou teorii a soudobou praxi.

Pro mnohé možná překvapivě dokazuje na příslušných historických údajích a verších z Koránu, že dnešní často neutěšená situace v postavení muslimských žen je spíš než důsledkem náboženství důsledkem změn, kterými islám prošel v prvních stoletích po svém zrodu. ("Omar si musel uvědomovat, že způsob, jakým zatočil se ženami, je výsměchem všemu, čím se v životě řídil Muhammad. Oficiálně stanovil, že cizoložníci budou ukamenováni, a naléhavě žádal, aby v izolaci nebyly drženy pouze Prorokovy manželky, ale také ostatní ženy. Pokoušel se rovněž ženám zabránit, aby se modlily v mešitě. Když neuspěl, nařídil alespoň, že se ženy a muži musejí modlit odděleně. Ženy se také nesměly zúčastnit hadždže. Tento zákaz byl odstraněn teprve necelý rok před jeho smrtí...")

Stejně tak možná leckoho zarazí zjištění, že proti ženské emancipaci nejvíce brojí samy ženy.

Paní Brooks se ve své knize snažila být důsledně objektivní a dívat se na věci ze všech možných úhlů; nepranýřuje, ale hledá vysvětlení. Nepíše o ideální islámské společnosti, ani se nehrozí nad nesmyslnou bestialitou - povedlo se jí najít mezi těmito v podobné literatuře obvyklými extrémy rovnováhu strohé reality. A nechybí ani zajímavosti, o kterých se u nás příliš nemluví.

Ačkoliv se Devět částí touhy už nedá sehnat v knihkupectvích, je to jedna z knih, kterou stojí za to vyhledat i ve veřejné knihovně.

"O pár měsíců později jsem jedné své íránské přítelkyni líčila, jak nádherné je to místo, jak jsem ráda, že jsem je mohla vidět, a jak mne jeden mulla odtamtud málem vyhnal. Přítelkyně se smála: "Myslím, že vůbec nepoznal, že nejsi muslimka. Chtěl, aby ses za něho provdala." Otázka, kterou mi položil – "Madam, chcete se za mě dočasně provdat?" byla nabídkou, abych s ním uzavřela síghe, dohodu, kterou uznávají jen šíité. "Asi jsi měla špatně oblečený čádor," vysvětlovala mi známá. "To je jeden ze signálů, které ženy používají, když hledají partnera pro síghe."

Síghe, na kterém se muž a žena spolu dohodnou a které schválí duchovní, může trvat různě dlouho – několik málo minut nebo celých devadesát devět let. Muž za ně obvykle ženě zaplatí předem smluvenou částku. Často bývá motivem sex, dočasné manželství se však uzavírá i z jiných důvodů. V případě sexuálních pohnutek se síghe od prostituce liší tím, že dvojice musí předstoupit před duchovního, který smlouvu sepíše. Děti, které se z takového svazku narodí, jsou v Íránu považovány za legitimní. Povinnosti vyplývající z manželství se na síghe nevztahují. Muž a žena se mohou svobodně rozhodnout, kolik času společně stráví, kolik peněz utratí a jaké sexuální a jiné požadavky na sebe budou navzájem mít.

Šíité věří, že Muhammad síghe schvaloval. Sunnité, kterých je mezi islámskými věřícími většina, s tím nesouhlasí. Dokonce ani v šíitském Íránu se síghe netěšilo zvláštní oblibě, dokud jej Rafsandžání po skončení íránsko-irácké války nepodpořil. V projevu předneseném roku 1990 zdůraznil, že mnohé z mladých žen, které ve válce ztratily manžely, nemají naději se znovu provdat. Potřebují nejen materiální podporu, ale i sexuální uspokojení. Navíc mladí muži často nemají dost peněz, aby si mohli koupit dům a založit rodinu, a musejí proto manželství odkládat. Rafsandžání prohlašoval, že sexuální napětí potřebuje zdravě uvolnit, a jestliže k tomuto účelu existuje síghe, proč jej nevyužít?

Mezi íránskými ženami se po jeho vystoupení rozhořela žhavá diskuse. Některé z nich proti síghe rozhořčeně vystupovaly s tím, že je to druh vykořisťování. Ozývaly se však i souhlasné hlasy. Vdovy a rozvedené ženy potřebují sexuálně žít a touží po mužské společnosti. Má-li žena děti, je dočasný manžel vítaným mužským elementem v domácnosti, kde chybí otec. ...

Rafsandžáního nápad vzkřísit síghe byl požehnáním pro nevěřící Íránce, jejichž soukromý život narušila islámská revoluce. Milenci spolu například nemohli odjet na víkend, protože v hotelu jim bez oddacího listu nepronajali dvoulůžkový pokoj. Příslušníci Revolučních gard navíc stavěli na silnicích zátarasy a mohli je kdykoli chytit. Lou, Evropance, která se zamilovala do perské kultury a přijala íránské občanství, tak nastala řada problémů. Ačkoli konvertovala k islámu, aby mohla v Íránu zůstat, ve skutečnosti vyznávala jakousi náboženskou všehochuť složenou z jógy, zenu a spiritualismu. Srdcem byla bohémka a v žádném případě nezamýšlela přizpůsobit se islámským sexuálním pravidlům. Měla mnoho milenců, a než byl přehodnocen postoj k síghe, hodně riskovala. Pokaždé, když si teď najde přítele, jednoduše s ním na pár měsíců uzavře manželství a získá papír, kterým může všem horlivým revolucionářům mávat před nosem. Zřejmě to není přesně to, co měl Rafsandžání na mysli."

Geraldine Brooks

Devět částí touhy

Z anglického originálu Nine Parts of Desire přeložila Petra Eflerová

Vydal Knižní klub v Praze roku 1999 (re-edice 2003)

Autor: Karíma Sadio | sobota 17.3.2012 14:15 | karma článku: 9.85 | přečteno: 1481x

Další články blogera

Karíma Sadio

Hanebnost Sira Nicholase Wintona

Nicholas George Winton se do povědomí světové veřejnosti zapsal tím, že v rámci dobrovolnických akcí na záchranu Židů a dalších ohrožených lidí na nacisty okupovaných územích zařídil v roce 1939 odjezd 669 dětí z Československa do Velké Británie.

26.12.2014 v 8:46 | Karma článku: 22.92 | Přečteno: 3637 | Diskuse

Karíma Sadio

Srdce temnoty

Středoafrická republika, dříve nazývaná Ubangi Šári, je proslulá množstvím hmyzu, který v ní žije. Za těchto okolností není divu, že střední Afrika přitahuje pozornost entomologů. Kolega bloger Martin Konvička není výjimkou. Poslední článek pana Konvičky se ale bohužel týká výhradně politické situace ve Středoafrické republice a je plný omylů a nepravd.

11.11.2014 v 8:01 | Karma článku: 10.66 | Přečteno: 632 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Stanislav Wiener

Muzikál Mýdlový princ - geniální, vtipný, nejlepší

Včera večer jsem měl příležitost zhlédnout muzikál Mýdlový princ, který jsem celé dva roky nechával tak nějak bez povšimnutí, protože jsem ho bral jen jako další muzikál v řadě. Bože, jak jsem se mýlil!!!

25.6.2017 v 12:32 | Karma článku: 9.39 | Přečteno: 345 | Diskuse

Michal Pohanka

O lásce a zločinu

1. kapitola hořkovtipného románu o vztazích, zamilovanosti, Češích a dvou komických kriminálních existencích

25.6.2017 v 9:40 | Karma článku: 4.12 | Přečteno: 138 | Diskuse

Vladimír Koliandr

Je příčinou onkologických onemocnění dědičnost?

NENÍ. Rakovinné bujení je jeden z následků selhání imunitního systému! Náš imunitní systém, je-li v pořádku, ničí abnormální buňky dříve, než zakoření a vyvinou se v rakovinu.

25.6.2017 v 9:00 | Karma článku: 16.47 | Přečteno: 458 | Diskuse

Karel Sýkora

Voda a její místo ve starověkém Egyptě

Voda jako životodárný element byla již v minulosti integrována do systému víry dávných civilizací a do jazyka starověkého mýtu. Voda představovala v těchto mýtech element, z kterého vystupoval stvořitel světa.

25.6.2017 v 7:33 | Karma článku: 9.48 | Přečteno: 193 |

Karel Sýkora

New Order – True Faith

New Order skládali True Faith až ve studiu a když Bernard Sumner ještě neměl hotový text, tak ho snad omylem(?) zamkli v bytě bez telefonu a bez jídla, takže večer ho našli vzteklého, hladového, ale s hotovým textem.

25.6.2017 v 6:05 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 75 |
Počet článků 155 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2847
Láska nedává nic než jen sebe a nebere nic, co sama nemá. Lásce nic nepatří, ale ani ona nikomu nepatří. Lásce totiž zcela stačí samotná láska. Milujete-li, neměli byste říkat "Bůh je v mém srdci", ale raději říkejte "Já jsem v srdci Boha." A nemyslete si, že lásce můžete určovat směr, protože láska, pokud jí stojíte za to, určí směr vám. (Džibrán Chalíl Džibrán, Prorok)


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.