Žena v muslimské společnosti

25. 01. 2012 13:11:00
Otázka postavení ženy ve společnosti je tématem, kterým se islám zabývá od svého vzniku. Důkazy o tom nalézáme v Koránu, dochovaných vyprávěních i dílech muslimských myslitelů, filosofů a duchovních celého světa od středověku až do dnešních dnů.

Při bližším pohledu ale nutně zjistíme, že zelená islámská teorie v různých oblastech světa rozkvétá v nejpestřejších barvách.
Je tomu tak proto, že představy o místě a úloze žen a mužů ve společnosti se v každém společenském systému vyvíjejí odlišným způsobem a reagují na jiné potřeby a podmínky.
.

Dokonce ani akulturace, v nearabských muslimských zemích vycházející nejčastěji ze styku s Araby či jinými dříve islamizovanými národy, nedokáže ani po staletích přerušit kulturní kontinuum a zcela převrátit stávající poměry.
.

Můžeme hovořit o teorii, islámském ideálu ženy v islámsky ideální společnosti, která však v současnosti nikde na světě neexistuje. Tomuto teoretickému ideálu se věnuje mnoho textů (namátkou ZDE). V praxi záleží na interpretaci náboženských textů a sociálních a kulturních podmínkách v konkrétní zemi či komunitě. Za víceméně univerzální můžeme považovat jedině náboženské požadavky na ženu, respektive její rovnost s mužem před Bohem.
.

Protože postavení ženy ve všech muslimských zemích je v tomto textu neobsáhnutelné, použiji jako připomenutí heterogenity muslimského světa příklad nejzápadnější části Afriky, kde se dnes nachází republika Senegal.

Islám na toto území přišel v 11. století; šířil se relativně pomalu, ale dnes jej vyznává 95 - 96% obyvatelstva. Zbývajích 4 - 5% připadá na senegalské a usedlé libanonské katolíky, čínské buddhisty, ateisty všech národností, animisty a nověji i převážně nigerijské (a nepříliš oblíbené) evangelíky a evangelikány.
.

Do Gallupova dotazníku z roku 2009 uvedlo 97% dotazovaných Senegalců, že náboženství hraje v jejich životě velmi důležitou roli (pro srovnání, je to asi o 2% víc než v Saúdské Arábii). Senegal je také členskou zemí Organizace islámské spolupráce a Dakar byl v roce 2008 vybrán jako místo konání jejího 11. summitu.
.

V řeči statistik se ženy v Senegalu dožívají průměrně 62 a muži 57 let. Do tohoto průměru je ovšem započítána poměrně vysoká novorozenecká a dětská úmrtnost, takže ani lidé ve věku kolem osmdesátky nejsou v Senegalu vzácným úkazem. Průměrný věk ženy při prvním sňatku je dnes 22 let, průměrná Senegalka má čtyři až pět dětí. Zde je opět zapotřebí mít na paměti komplexnost senegalské společnosti - zatímco průměrná Fulbka se vdává v sedmnácti a rodí osmnáct měsíců po svatbě, průměrná malinská dívka mívá první svatbu až po dvacítce a v té době už bývá matkou jednoho nebo i více dětí.
.

Jen 50% mužů a 30% žen je latinkově gramotných. Skutečné číslo těch, kteří ovládají nějaký alfabetický systém, je vyšší, neboť v zemi existuje mnoho náboženských škol, vyučujících pouze psaní a čtení arabským písmem.
.

V posledním desetiletí se počet dětí zapsaných do základních škol zvýšil ze 60% na 92%.
Dívky přitom mají větší šanci, že se jim dostane sekulárního vzdělání - rodiče posílají do škol 95% holčiček, ale jen 89% chlapců.
.

Rodiče, kteří upřednostňují vzdělání náboženského směru (a nemají prostředky na drahé soukromé francouzsko-arabské školy), do koranických škol posílají raději chlapce, u nichž je větší pravděpodobnost, že náboženské vzdělání zúročí. Existují sice i učitelky náboženství a náboženské "učenkyně" - k hrobu jedné z nich, Maam Diarry Bousso, se konají každoroční pouti - ale takové sklony a ambice většina žen v mladším věku nemá.
.

Dívky převažují ještě i na středních školách - poměr se obrací teprve na vyšších odborných školách a na univerzitách, protože mnoho dívek se provdá nebo otěhotní ještě před maturitou.
.

První manželství nebývají ani dnes uzavírána čistě z vůle snoubenců - složitý protokol určuje, kdo je pro koho vhodným partnerem pro manželství. Větší volnost ve volbě životního partnera mívají děti z rodin islámských učenců, neboť ty se v souladu s islámem neohlížejí na kastovní a rodinný původ potenciálních manželských partnerů.
.

Požehnání rodičů bývá pro mnoho mladých lidí i niternou potřebou, bez níž do manželského svazku nevstoupí, ačkoliv po stránce právní jim v tom nic nebrání. V Senegalu se islámského obřadu uzavření manželství neúčastní ani jeden ze snoubenců - oba jsou zastoupeni svými otci nebo strýci.
.

Rozvodovost se drží na vysoké úrovni: sociolog Abdoulaye Bara Diop uvádí, že ve městech se rozpadá zhruba šest manželství z deseti, na vesnici o polovinu méně. Většina rozvodů (58%) přichází v prvních pěti letech po uzavření sňatku - velmi rizikovým faktorem je bezdětnost manželství, neplodnost ženy nebo její relativně vysoký věk (nad 25 let) při vstupu do manželství.
.

Rozvody během prvních let po svatbě bývají často iniciovány manželkami, které si během námluv a svatby zvykly na dary a uvěřily okatě demonstrované movitosti ženicha, který ale při dvoření a svatbě utratil peníze, našetřené během několika let a dál tentýž standard není schopen udržovat.
.

Statistika říká, že dnes v Senegalu ženy nejčastěji žádají o rozvod proto, že je manžel opustil (39,9%), neuživí je (16,7%), bije je (17,9%), nevyplatil jim věno, neprokazuje jim lásku, neshodne se s jejich rodiči; též pro nesoulad povah, impotenci či duševní chorobu.
.

Muži oproti tomu žádají obvykle o rozvod proto, že manželka je opustila (57,9%), byla jim nevěrná (21%), dopustila se bigamie (5,3%), má špatnou povahu nebo se neshodne s příbuznými manžela.
.

Přestože neuvěřitelných 90% rozvedených žen se během několika málo let provdá znovu, je rozvod – bez ohledu na příčinu – považován za důkaz špatného charakteru ženy.
.

Ačkoli je senegalské rodinné právo vytvořeno kombinací islámského a laického práva, žádný rozvod není platný, dokud jej nestvrdil civilní soud. To ani v případě, kdy manželství bylo uzavřeno pouze po islámském způsobu.
.

Rodiny bývají, v závislosti na etniku, patrilokální a patrilineární - výjimku tvoří některé šlechtické rody, kde se původ odvozuje po přeslici.
.

Dodneška nachází své uplatnění i levirát - s manželkou zesnulého se žení jeho mladší bratr. Děje se tak proto, aby se vdova neprovdala mimo rodinu a neodvedla s sebou děti z prvního manželství. V zemědělské společnosti je každá ruka dobrá a přísloví "bohatší žně má ten, kdo má větší rodinu" zcela vystihuje tuto filosofii.
.

Pro rodinu obecně platí, jak dokazují průzkumy také z Nigeru, že náklady na výchovu dcer jsou vyšší, než náklady na výchovu synů. Je to způsobeno paradoxním předpokladem, že hlavní ctností ženy je pracovitost a trpělivost, nicméně žena je křehké stvoření, které má být rozmazlováno a po materiální stránce co nejlépe zajištěno. Proto rodiny při nákupech, zdravotní péči atd. často upřednostňují dcery před syny.
.

Velmi složitá pravdila platí pro vzájemné chování mezi jednotlivými členy rodiny i společnosti - je přesně dáno, kdo s kým smí nesouhlasit, kdo komu dává jaké dary, kdo komu zdarma vypomáhá na poli apod. Ačkoli v případě dvou společensky si rovných osob v zásadě platí mužská superiorita, není toto určení absolutní - v jiných situacích záleží na věku, kastě, příbuzenském vztahu apod.
.

Oblékání žen v Senegalu souvisí s jejich původem a místem, kde žijí. Na venkově dodnes potkáváme ženy - muslimky, pracující oděné pouze v suknici tvořené pruhem látky. Vdané dámy nad třicet let nosívají tradiční tuniky s širokým výstřihem a turbany, mladší ročníky se ve městech oblékají do evropské módy od minisukní po džíny - mladé intelektuálky často demonstrují svou příslušnost k islámu dlouhými kabátci a šátky. Posledně zmíněná skupina měla v minulém roce potíže s diskriminací na školách - několik katolických škol v různých městech islámsky oblečené studentky vyloučilo ze studia.
.

Na oficiálním pracovním trhu tvoří zaměstnané Senegalky pouze desetiprocentní menšinu. Většina drobných obchodníků je ale ženského pohlaví a mnoho žen se najde i mezi velkopodnikatelkami, zpravidla cestujícími za obchodem do cizích zemí. Vzdor tradici najdeme ženy i na typicky mužských pozicích: v Dakaru fungují dvě úspěšné autoopravny, jejichž majitelkami i zaměstnankyněmi jsou ženy. Osvědčila se i na stejném principu fungující taxislužba, ženy najdeme i v armádě.
.
Rovněž třetina senegalských politiků jsou ženy, paní Mamae Madior Boye byla v letech 2001 - 2002 předsedkyní vlády (o místo přišla v souvislosti se ztroskotáním lodi Diola) a historička Amsatou Sow Sidibe letos kandiduje na post hlavy státu. Účast žen na politickém životě podporuje zákon, požadující, aby v každých volbách do veřejných funkcí byl na volebních listinách stejný počet kandidátek i kandidátů.
.
Domácímu násilí bylo, podle Kanadského centra výzkumu a mezinárodní spolupráce v Dakaru a Kaolacku CECI někdy vystaveno 27% senegalských žen, což je jen o 11% méně než u nás. V roce 1999 schválili senegalští představitelé zákon trestající domácí násilí jedním až dvaceti lety vězení a relativně vysokými pokutami. Tyto problémy se však stále řeší nejčastěji uvnitř rodin, neboť není ani v zájmu ženy, aby živitel rodiny byl uvězněn. Tlak rodiny na násilníka bývá často efektivní, ale existují i opačné případy: když v roce 2001 zemřely rukama svých manželů dvě ženy, vyšly do ulic davy protestujících a prezident zřídil agenturu pro sledování případů domácího násilí.
.
Zde stojí - v rámci genderové vyváženosti - za zmínku, že Senegal má i vlastní organizaci týraných mužů.
.
Pětina Senegalců žije v zahraničí, většinou dočasně. Statistika říká, že sedm z deseti senegalských emigrantů se po letech vrací domů. Většině zbývajících v návratu brání čest: nebyli-li schoni nashromáždit dostatečný kapitál, návratem by dehonestovali rodinu, zejména svou matku. Všeobecně je rozšířena víra, že děti pracovité ženy a věrné manželky musí mít v životě úspěch. Je přirozené, že přiznání neúspěchu je důkaz matčiny špatné morálky. Neúspěšní emigranti v emigraci zůstávají a rodinám doma lžou o svých poměrech.
.
Zatímco pro sahelské muže je pracovní migrace tradicí, dodržovanou po dlouhá staletí (cestovalo se za obchodem, za sezónními polními pracemi i "na zkušenou"), ženy se mezi migranty objevují až v posledních desetiletích. Nejsou to už jen vesnické studentky, přivydělávající si o prázdninách ve městech jako chůvy, služebné nebo pradleny, ale i dospělé ženy, které putují z vesnic do měst za prací. Pokud se necuhytí jako posluhovačky či obchodnice, končí mnoho z nich jako legální či ilegální prostitutky. Některé ženy směřují i do zahraničí - jejich cesty vedou do Maroka, Mauretánie nebo Libanonu, do Evropy i Spojených států.
.
Obecně platí, že ženy odcházejí v nižším věku než muži a dříve se také vracejí.
.
V USA a v evropských zemích s větším počtem afrických přistěhovalců se často nechávají najímat jako kadeřnice či kuchařky a později otvírají vlastní obchody, africká kadeřnictví či jídelny. Trvalý kontakt s odlišnou kulturou ovlivňuje jejich rodiny - jsou ochotnější opouštět manžely - ekonomické i reprodukční chování (Senegalské ženy ve Francii mají průměrně už ne 4,7, ale 3,1 dítěte, což se blíží celofrancouzskému průměru).
.
Vazby senegalských žen na domov a rodinu jsou velmi silné - ovšem často v jiném smyslu, než předpokládá stereotypní vnímání muslimské ženy.
.
V programu řízené imigrace do Španělska každoročně přijížděly sezónní dělnice z Maroka. Povolení k práci dostávaly vdané ženy, matky, které neměly jiný zájem než pracovat na plantáži a po sezóně se rychle vracely domů. V roce 2007 Španělsko rozšířilo program i na pracovnice ze Senegalu. Brzy se ovšem ukázalo, že vdané muslimské Senegalky za stejných podmínek po vypršení víza mizí v ilegalitě. Snažily se sice stejně jako muslimské Maročanky naplnit předpoklad svých blízkých, ale senegalské rodiny neočekávaly, že se žena vrátí k péči o rodinný krb. Naopak, předpokládaly, že "dcera dobré matky", která dostala tu příležitost, vydělá svou prací hodně peněz a domů se vrátí až bohatá...
.
..
.
.
Autor: Karíma Sadio | středa 25.1.2012 13:11 | karma článku: 17.48 | přečteno: 3445x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 29.25 | Přečteno: 564 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 51 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.66 | Přečteno: 300 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 527 | Diskuse
Počet článků 155 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2934
Láska nedává nic než jen sebe a nebere nic, co sama nemá. Lásce nic nepatří, ale ani ona nikomu nepatří. Lásce totiž zcela stačí samotná láska. Milujete-li, neměli byste říkat "Bůh je v mém srdci", ale raději říkejte "Já jsem v srdci Boha." A nemyslete si, že lásce můžete určovat směr, protože láska, pokud jí stojíte za to, určí směr vám. (Džibrán Chalíl Džibrán, Prorok)

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...