Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Srdce temnoty

Středoafrická republika, dříve nazývaná Ubangi Šári, je proslulá množstvím hmyzu, který v ní žije. Za těchto okolností není divu, že střední Afrika přitahuje pozornost entomologů. Kolega bloger Martin Konvička není výjimkou.  Poslední článek pana Konvičky se ale bohužel týká výhradně politické situace ve Středoafrické republice a je plný omylů a nepravd.

 Protože dějinám střední Afriky je věnována část mých stránek , téma bývalé kolonie Ubangi-Šári i jejího politického  vývoje sem poměrně dobře zapadá.


O dějinách dnešní Středoafrické republiky toho není příliš známo - země leží v tropickém pásmu (nikoli, ani částečně, v polopouštním Sahelu * , jak píše pan Konvička) v hlubokém vnitrozemí, byla špatně přístupná a zájem Evropanů vzbudila až ve 2. polovině 19. století.  Jazykové a genetické výzkumy však dokazují, že území dnešní SAR zažilo velké národnostní změny a migrace - na jihu nacházíme kmeny hovořící bantuskými jazyky, severně od Konžské pánve jsou to desítky vzájemně nepříbuzných kmenů. Z nich nejvýznamnější jsou Azandové, kteří v 18. století přišli z povodí řeky Šári a před nimiž ustupovaly nebo s nimi splývaly nilotské i bantuské kmeny. Azandové dále expandovali, sjednotili se do kmenového svazu a sílili až do první třetiny 19. století, kdy na jejich území začali pronikat arabští otrokářští nájezdníci ze Súdánu. Řada náčelníků se s otrokáři spojila a napadala okolní slabší kmeny, což nakonec vedlo ke konci azandského svazu. Stejně se vedlo i Mangbetům, jejichž kmenový svaz se rozpadl po nájezdech otrokářů ze Súdánu i z řad Azandů.

V 16. - 18. století nebyla oblast Sahelu (kam ostatně, jak jsme si již řekli, Středoafrická republika nepatří) "lovištěm otroků pro nenasytné islámské trhy", jak píše kolega blogger, ale především pro trhy americké. Islámské země sice otrockou práci využívaly, ale nikdy se nestala těžištěm jejich ekonomik. Do arabských zemí a do Indie putovalo lidské zboží z východní Afriky, na jejichž trzích se prodávali i otroci z Konga a dnešní SAR. "Východ" využíval otroky především jako služebníky, strážce nebo konkubíny, nikoli jako výrobní sílu. Proto zatímco počet Afričanů exportovaných do Ameriky rostl, v Asii zůstávala ještě po nějakou dobu poptávka stejná a pobřeží ji stačilo pokrývat (tato situace se změnila až po roce 1820) . Na konci 18. století Francouzi zakládali plantáže na Maskarénách, na Zanzibaru a Pembě vznikaly hřebíčkové plantáže. Bylo potřeba více otroků, ale Britové zároveň začali u západního pobřeží Afriky dohlížet na dodržování zákazu jejich prodeje. Portugalští obchodníci s otroky se tedy místo na západ Afriky zaměřili na východ. Otroky z východní Afriky přestali vyvážet až po roce 1870 - odhaduje se, že celkový počet osob vyvezených do té doby  se pohybuje kolem dvou milionů.

"Evropští kolonialisté" nenašli "zbídačenou celou subsaharskou oblast" až "v 19. století"; na západním pobřeží subsaharské Afriky působili Portugalci již od 15. století, v 17. století se k nim přidali Nizozemci, Dánové, Britové, Prusové a Francouzi.

Vrátíme-li se ke Středoafrické republice, lze bez nadsázky říci, že ji kromě nájezdů otrokářů zbídačila právě ona zmiňovaná francouzská správa, pod níž Ubangi-Šári spadalo od roku 1894. Lov otroků tu probíhal ve velkém až do roku 1910 a kromě lovců lidí populaci decimovalo i sedmnáct koncesních společností používajících vůči místním extrémně brutální metody. Francouzská správa zároveň požadovala od obyvatel vysoké daně a práci zdarma. Tresty smrti, bičování, sekání končetin malých dětí - pokud rodiče nesplnili normu nebo se opozdili s placením daně - byly běžné. Zemědělská půda musela být přednostně využívána k pěstování bavlny a kávy, což mělo za následek snížení produkce potravin a podvýživu. Při nucených pracech na stavbě železnice zemřelo 17.000 černošských dělníků. Netřeba dodávat, že zisky z obchodu s kávou a bavlnou (k jejíž přepravě musela existovat železnční trať) měla metropole. Průmysl Ubangi-Šári se Francie rozhodla rozvíjet až po 2. světové válce, ale jen velmi omezeně. Uplatnění v něm našlo pouze 9% pracujících.

Již v roce 1928 vypuklo v zemi mohutné povstání proti francouzské nadvládě, ale až o třicet let pozdějí země získala částečnou samostatnost. V čele nového státu stanul bývalý katolický kněz Barthelémy Boganda, který je dodnes středoafrickou ikonou boje proti okupaci a rasizmu. Po jeho tragické smrti se hlavou země stal David Dacko, který SAR dovedl k plné státní suverenitě. Pár měsíců poté už občané proti Dackovi demonstrovali, zatýkalo se a země se posouvala k diktatuře. V roce 1965 došlo k puči a na trůn - později doslova - nastoupil nový prezident (časem císař) Jean Bedel Bokassa, který, mimochodem, během své vlády konvertoval k islámu a zase zpět ke křesťanství. Jeho údajné kanibalství nebylo nikdy prokázáno, mučení vězňů ano.
 
Bokassovu hrůzovládu (ne, SAR opravdu neměla "pohodově zápecní atmosféru"!!!) ukončila intervence Francie. K moci se pokusil vrátit David Dacko, který nakonec musel vyhlásit výjimečný stav a zrušil politické strany. N ásledoval vojenský puč generála Kolingby a další diktatura. Masový vrah Bokassa byl amnestován.

Zahraniční vlivy donutily Kolingbu vyhlásit volby, které vyhrál Ange-Felix Patassé. Jeho zvolení následovaly nepokoje a rabování a byl obviňován ze zfalšování výsledků voleb. Ozbrojené potyčky mezi přívrženci Patassého (z jižní části země) a fanoušky Kolingby (ze severu) na sebe nedaly dlouho čekat. Boje vyhnaly z domovů desetitisíce lidí. V květnu 2001 se Patassému podařilo odvrátit hrozící puč za pomoci lybijské intervence, ale v roce 2003 převzal moc (násilím)  Francois Bozizé.  V listopadu 2004 vypukla občanská válka, řádící znovu především na severu. V oblasti operovala čadská vojska i bojovníci z Dárfúru. Zemřely stovky civilistů.
 
Boje pohasly v roce  2007, když prezident povstalce amnestoval. Na oblast Birao přesto znovu okamžitě zaútočil Vlastenecký konvent.

 
Vzdor představám kolegy Konvičky v SAR před převratem neprobíhala žádná masová islamizace pod vedením Saúdské Arábie. Povstalci z hnutí Seleka, stejně jako povstalci z Vlasteneckého konventu, nebojovali proti Bozizému proto, že by byl "prozápadní křesťan", ale proto, že požadovali demokratické volby (nebo se prostě jen chtěli dostat k moci). Jejich nespokojenosti se není příliš co divit: většinou pocházeli z občanskou válkou sužovaného severu země.
 
Seleka také nikdy nebyla, vzdor tvrzením pana Konvičky, "podporována z arabských zemí", přestože se Michel Djotodia tuto pomoc snažil získat právě oním citovaným prohlášením, že zamýšlí zavést právo šaría. (Podobně motivován byl ostatně i bývalý císař Bokassa, když dočasně konvertoval k islámu, aby získal lybijské subvence.)
 
Seleka získávala pomoc především z Čadu (méně již ze Súdánu).

Hordy ozbrojenců Anti-balaka pořádaly nájezdy na civilisty z převážně muslimských kmenů právě tak, jako nájezdy na civilisty z převážně křesťanských kmenů pořádala Seleka. Násilí, původně politicky a etnicky motivované, dostalo náboženský rozměr až v průběhu konfliktu. Rozhodně nejde o "křesťanské africké frajery," pokud tedy nepovažujeme za podobné "křesťanské africké frajery" i Hutuy masakrující Tutsije a naopak. Západní média samozřejmě informovala o obou postižených stranách - to, že tvrdit cokoli jiného je lež, dokáže každý internetový vyhledavač - například  (a nejen!) The Guardian informoval i o zvěrstvech Seleky, i o tom, co provádí Anti- balaka .

Zásah mezinárodního společenství je v podobných situacích zcela na místě (všichni si vzpomínáme, jak to skončilo, když si za podobné situace ve Rwandě svět zacpal uši), bez ohledu na to, kdo koho zrovna vraždí.

Pokud se na chodníku před domem škrtí dva sousedé, normální člověk se nerozmýšlí, jestli zavolá policii, podle toho, jestli mu je sympatický ten kdo vyhrává, nebo ten kdo prohrává.

Bytost, která je schopna napsat, že mrzačení a zabíjení (jakýchkoliv!) malých dětí je "safra ostrá frajeřina", pro mě rozhodně frajer není.
Něco takového může totiž z klávesnice vypustit jenom hodně, hodně neostrý jedinec.

 

 

 

Více k tématu -zde

 

 

 

 

 

 

................................................

 

 

 

 


* Sahel je klimatická zóna stepí a savan při jižním okraji Sahary. Mezi země Sahelu patří Mauretánie, Senegal, Mali, Niger, Čad, Súdán a Etiopie.

 

Autor: Karíma Sadio | úterý 11.11.2014 8:01 | karma článku: 13,12 | přečteno: 745x
  • Další články autora

Karíma Sadio

Hanebnost Sira Nicholase Wintona

Nicholas George Winton se do povědomí světové veřejnosti zapsal tím, že v rámci dobrovolnických akcí na záchranu Židů a dalších ohrožených lidí na nacisty okupovaných územích zařídil v roce 1939 odjezd 669 dětí z Československa do Velké Británie.

26.12.2014 v 8:46 | Karma: 23,40 | Přečteno: 3892x | Diskuse| Politika

Karíma Sadio

Dva roky v zemi hrochů

O Mali se v médiích v poslední době hovořilo hlavně v souvislosti s pokusy Tuarégů a islamistů získat vládu nad regionem.

29.4.2013 v 9:32 | Karma: 7,90 | Přečteno: 528x | Kultura

Karíma Sadio

Chuděry singles!

Než se moderními médii zmatené třiceti- a víceleté ženy rozkoukají, ujede jim vlak. V mládí se to moc pěkně poslouchá i proklamuje: můžete si dělat co chcete, žádné pánské ponožky poházené po koberci, žádné nevhodné poznámky a nepříjemné otázky, máte čas sama na sebe, na práci, na zábavu. Za pár desetiletí z takových větroplašek ale budou opuštěné ženské bez rodiny, bez vnoučat a bez pomoci.

5.4.2013 v 20:32 | Karma: 19,83 | Přečteno: 2891x | Diskuse| Společnost

Karíma Sadio

Manželství a strach

Má žena, která se bojí, že jí manžel unese dítě do zahraničí, právo (a možnost) informovat úřady? Jak daleko smí taková matka zajít? Co je přijatelné právně... a co morálně?

4.8.2012 v 17:51 | Karma: 14,66 | Přečteno: 2602x | Diskuse| Společnost

Karíma Sadio

Nespokojená matka = spokojené dítě. A proč by ne?

"Cítím se skvěle. Jsem dokonale zdráv, je mi super, lepší by to už být nemohlo. Jenom mě šíleně bolí zub."

28.6.2012 v 15:17 | Karma: 16,89 | Přečteno: 1840x | Diskuse| Ona

Karíma Sadio

Dveře dokořán

"Tohle že má být přesně pro mě?" kroutila Míša hlavou. "To si jako mám nechávat dál srát na hlavu?" listovala knihou, která doporučovala různé úskoky a lsti pro nalákání harmonie do manželství.

18.6.2012 v 20:28 | Karma: 12,72 | Přečteno: 1156x | Diskuse| Ona

Karíma Sadio

Evropa a polygamie

Ještě před devatenácti lety uznávala Francie legitimitu polygamních manželství. Každý dělník z ciziny s sebou mohl přivést své manželky se statutem rodinných příslušníků; v důsledku toho se dnes na území Francouzské republiky nachází téměř půl milionu lidí žijících v polygamních domácnostech.

9.5.2012 v 8:56 | Karma: 13,23 | Přečteno: 2629x | Diskuse| Ostatní

Karíma Sadio

Něco nalezeného, něco ukradeného...

Loňské několikaměsíční pátraní po majiteli nalezeného ipodu (věrní čtenáři vědí) nebylo úspěšné. Letos mi jde o něco většího. Doslovně i jinak.

31.3.2012 v 13:57 | Karma: 10,52 | Přečteno: 1338x | Diskuse| Ostatní

Karíma Sadio

Porod ne jako medicínská, ale jako společenská událost

Naše babičky porodily na poli, dítě zavinuly a hned pokračovaly v práci. Následujme moudrost předků, dopřejme, tak jako oni, rodičkám ticho a soukromí.

28.3.2012 v 15:45 | Karma: 32,25 | Přečteno: 4796x | Diskuse| Ona

Karíma Sadio

Chladnoucí kulisy

Jak je ženě, která se najednou dozví, že její dítě - až se za tři měsíce narodí - bude vyrůstat bez otce? Jak je rodičům, jejichž synové se nedočkali jednatřicátých narozenin, jejichž dceři nikdy nebude osm?

23.3.2012 v 17:54 | Karma: 18,01 | Přečteno: 1578x | Společnost

Karíma Sadio

Intrakulturní rozdíly

To by se nemělo podporovat, tohlecto. Co kdyby pak lidi opravdu věřili tomu, že bejt neschopná socka je v pořádku a in?

18.3.2012 v 13:19 | Karma: 11,26 | Přečteno: 1678x | Diskuse| Kultura

Karíma Sadio

Devět částí touhy

"Všemocný Bůh stvořil sexuální touhu a rozdělil ji na deset částí. Devět z nich dal ženě a jednu muži." (Ali ibn Abú Tálib, zakladatel šíitského islámu)

17.3.2012 v 14:15 | Karma: 13,99 | Přečteno: 1584x | Diskuse| Kultura

Karíma Sadio

Žena v muslimské společnosti

Otázka postavení ženy ve společnosti je tématem, kterým se islám zabývá od svého vzniku. Důkazy o tom nalézáme v Koránu, dochovaných vyprávěních i dílech muslimských myslitelů, filosofů a duchovních celého světa od středověku až do dnešních dnů.

25.1.2012 v 13:11 | Karma: 17,48 | Přečteno: 3445x | Diskuse| Ostatní

Karíma Sadio

Oldřich, nebo Ahmad?

Počet manželství uzavíraných mezi občany České republiky a cizinci se v posledních letech nijak výrazně nemění. Přesto (nebo proto?) tu volba partnera z jiných než místních kruhů stále vede domorodce k dohadům a spekulacím.

24.10.2011 v 15:28 | Karma: 15,19 | Přečteno: 2477x | Diskuse| Společnost

Karíma Sadio

Budu tě milovat, jestli...

Budu tě milovat, když vyneseš koš s odpadky. Budu tě milovat, když nepůjdeš na pivo. Budu tě milovat, když přestaneš jezdit na čundry. Budu tě milovat, dokud mi nebudeš nevěrný. Budu tě milovat, jestli budeš nosit domů dost peněz. Budu tě milovat, když... dokud... pokud... Až se odmítneš podobat tomu, kterého jsem si vysnila, půjdu si najít jiné plátno, kam bych mohla promítnout svůj sen o lásce.

6.10.2011 v 12:23 | Karma: 18,12 | Přečteno: 2533x | Diskuse| Ona

Karíma Sadio

Když si muž najde jinou...

Jaké je to pro tu první? A jaké pro tu druhou a třetí? Má se poslední manželka v polygynním svazku opravdu nejlépe?

29.9.2011 v 15:58 | Karma: 20,63 | Přečteno: 3217x | Diskuse| Ostatní

Karíma Sadio

Neměla jsem se narodit

Je pozdě. Ne na postnatální antikoncepci, ale na blog. Jsem beznadějně "out" - jaké stáří je u vetchých rodiček, obětí feminismu, na porodním sále ještě přípustné, to se tu probíralo už před pár týdny.

13.9.2011 v 19:46 | Karma: 26,07 | Přečteno: 1953x | Diskuse| Ostatní

Karíma Sadio

Válka s cikánama

Seděl na lavičce a nechával se zahřívat iluzí tepla z letošních slunečních paprsků. Hůl, opřenou vedle sebe, dal na druhou stranu, když se k němu přišoural další starý pán. Pozdravy vynechali.

1.9.2011 v 12:15 | Karma: 25,26 | Přečteno: 3318x | Diskuse| Politika

Karíma Sadio

Hříšný bůky

O nigerijské teroristické skupině Boko Haram napsala dneska hezký článek už Iva Pekárková, a protože o tom, jak to v Nigérii chodí, ví mnohem víc, než já, do rozboru podhoubí Hříšnejch knížek (jak lze tu důvěrnou přezdívku s trochou zlomyslnosti taky překládat) už se pouštět nebudu. Politika je jedna věc a vzdělání druhá - a já se s dovolením zaměřím na tu druhou.

30.8.2011 v 17:44 | Karma: 11,81 | Přečteno: 1221x | Diskuse| Společnost

Karíma Sadio

Ramadánové střípky

"Tak se napij," nabádal mě můj senegalský společník za pokladnami v dakarské samobsluze. Rtuť na teploměru by šplhala někam ke třicítce (kdybychom teploměr měli) a já jsem toužila po vodě k pití. Ale takhle veřejně? O ramadánu?

27.8.2011 v 12:32 | Karma: 13,05 | Přečteno: 1255x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 155
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2934x
Láska nedává nic než jen sebe a nebere nic, co sama nemá.
Lásce nic nepatří, ale ani ona nikomu nepatří.
Lásce totiž zcela stačí samotná láska.
Milujete-li, neměli byste říkat "Bůh je v mém srdci", ale raději říkejte "Já jsem v srdci Boha."
A nemyslete si, že lásce můžete určovat směr, protože láska, pokud jí stojíte za to, určí směr vám.
(Džibrán Chalíl Džibrán, Prorok)