Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Modlitby a milování

3. 12. 2009 14:01:02
Od jednoho z vás, laskavých čtenářů jindy skromně nekomentujících, mi přišel vzkaz hodný zamyšlení.
 freedigitalphotos.net

Říká, ten vzkaz, že můj článek o Božence působí, jako bych Boženkou pohrdala. Že text o oblékání (lépe řečeno neoblékání) v autorovi vzbudil dojem, že za každou cenu hledám omluvu pro svou nahatost. Že jsem psala, že chci být neviditelná, ale už jsem se nesvěřila, jestli budu v rámci zneviditelnění v Africe chodit s nahatými ňadry nebo jestli si v české společnosti ze stejného důvodu dám občas skleničku. Vždyť se snědými dětmi mě nenápadnost stejně nečeká. A v mých článcích, říká se ve vzkazu, nikde nezmiňuji nic o praktikování islámu nebo výchově dětí ve víře - možná by bylo jednodušší říct, že nejsem praktikující, než hledat argumenty? Vždyť přece, kdybych byla praktikující, měla bych s vírou snad nějaké publikováníhodné zážitky...

Přemýšlela jsem o tom, doopravdy. Ze všech stran. Zamýšlela jsem se nad sebou, nad Boženkami i nad oblečením. A vychází mi pořád totéž. Tou (fiktivní) Boženkou nepohrdám. Nesouhlasím s ní, nesouhlasím s jejím názorem na náboženství a na svět, nesouhlasím s tím, že Bůh nepřijímá nikoho, kdo k němu jde po jiné cestě, než Boženky. Ale pohrdání? Copak právo někým pohrdat? Nejsem lepší než Boženka - jsem jiná. Ne lepší, ale jiná než kdokoli. V té různosti jsme si rovni všichni. Od každého z nás si život žádá totéž, ale způsoby, jakými k tomu dojdeme, nejsou a ani nemůžou být totožné. A právě o tom jsem psala v článku o Božence.
Ne, nenosím (už pěknou řádku let) arabský šátek, ba ani abáju. Když jsem šátek nosila - a bylo mi osmnáct, dvacet let - byl to eroticky provokující prvek. Neptejte se mě, proč - zkrátka to tak působilo, s mým případným "nevhodným chováním" to nemělo nic společného, a rozhodně to nebylo příjemné a už vůbec ne důstojné. Nepsala jsem nikde, že "toužím po tom být neviditelná" - šátek jsem odložila, protože jsem musela; neviditelnost byla jen příjemným bonusem. A právě kvůli němu se tu k šátkování už nehodlám vracet. Nepotřebuji se kvůli tomu před lidmi "obhajovat" - zkrátka se mi nechce být "trvale schválně nápadná" (i když teď, po dvaceti letech, už by mě pravděpodobně neobtěžoval nikdo) , zvlášť, když jsem přesvědčena, že v našich podmínkách je šátek na hlavě nesmysl. Nevěřím totiž, že jsou to (slovy muslimských e-stránek) jen "šaty zahalené ženy, které poutají pozornost" - v těch šatech je, světe div se, dáma; a té si lidé všimnou také (i kdyby nechtěli). ...Ale to už bych se opakovala.
S nahatými ňadry chodit asi nikdy nebudu; nejsem venkovská Fulbka. Ale vskutku, pod Saharou mi na schovávání poprsí záleží podstatně méně, než v Evropě nebo v Asii. Ženské ňadro (zvlášť nás starších dam) probleskující průstřihem v rukávu je tam všední obrázek v téměř každém autobusu a na každém tržišti. (Rozhodně to nezpůsobí ani setinu civění, jaké vyvolá muslimský šátek v libovolném českém městě.)
Skleničku s českými přáteli si nedávám - od alkoholu abstinuji, kam až má paměť sahá. (Budiž mi omluvou, že takové hrozné vzory mám v rodině.) No, možná jsem si někdy v šesti letech lízla pěny z piva, když k nám přišla návštěva. Aby byl výčet úplný: jednou jsme měli doma flaštičku čínského švestkového vína. Myslím, že jsem na něm nakonec upekla husu.
A vůbec nemám dojem, že by k "zapadnutí mezi přátele" člověk musel pít alkohol a jíst vepřové. Sodovka ve sklenici při přípitku trvalou pozornost nepřitahuje. Ani kuřecí řízek na talíři místo vepřového (ačkoli, vlastně ne, zpět: kuřecí řízky, ty k nám na společenských akcích pozornost vábí).
Možná by bylo jednodušší napsat, že nejsem praktikující muslimka, navrhl mi čtenář.
Dobrá: nejsem. Jen nepiju alkohol, nejím vepřové, doufám, že se někdy stanu poutnicí, tak trochu se modlím a vůbec. Ale ten hadr na hlavě, který dělá muslimku muslimkou, tak ten holt nemám...
Je to tak, vzkaz má pravdu: ve svých článcích nepíšu nic o tom, zda a jak praktikuji. Občas sice sem tam uniknou nějaké náznaky, ale vskutku: články o teorii islámu, modlitbách a duchovních zážitcích nepíšu. Teorii islámu nerozebírám proto, že kvalitní blogy i weby s tímto tématem už existují a mimoto, mě přeci jen zajímá i ten zelený strom života.
O modlitbách a duchovních zážitcích nepíšu rovněž. Pro někoho to, seznala jsem, může být důvod k doměnce, že duchovní život snad ani nemám.
Čtenářům, bažícím po eventuálním vhledu do něj, se tu omlouvám: modlitba a víra, stejně jako některé jiné věci, jsou pro mě oblastí navýsost intimní a osobní. Můj život má mnoho jiných dimenzí, o které se podělím ráda; ale některé jsou tu jen a jen pro mě. Hledáte-li na některém mém blogu články o mystických zážitcích, vášnivá vyznání lásky, zlořečení nebo naturalistické popisy nocí plných vášně, hledáte je marně.
I autoři blogů mají soukromí.

Článek původně publikován na stránce http://manzelka.bloguje.cz

Obrázek: http://www.freedigitalphotos.net/

Autor: Karíma Sadio | čtvrtek 3.12.2009 14:01 | karma článku: 12.41 | přečteno: 1659x

Další články blogera

Karíma Sadio

Hanebnost Sira Nicholase Wintona

Nicholas George Winton se do povědomí světové veřejnosti zapsal tím, že v rámci dobrovolnických akcí na záchranu Židů a dalších ohrožených lidí na nacisty okupovaných územích zařídil v roce 1939 odjezd 669 dětí z Československa do Velké Británie.

26.12.2014 v 8:46 | Karma článku: 22.92 | Přečteno: 3615 | Diskuse

Karíma Sadio

Srdce temnoty

Středoafrická republika, dříve nazývaná Ubangi Šári, je proslulá množstvím hmyzu, který v ní žije. Za těchto okolností není divu, že střední Afrika přitahuje pozornost entomologů. Kolega bloger Martin Konvička není výjimkou. Poslední článek pana Konvičky se ale bohužel týká výhradně politické situace ve Středoafrické republice a je plný omylů a nepravd.

11.11.2014 v 8:01 | Karma článku: 10.66 | Přečteno: 619 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Zdeňka Staňková

Šrouby se utahují (už dlouho a nejen ve vzdělávání)

Poslední měsíce se objevuje téměř každý týden další zpráva o tom, co si zase na MŠMT vymysleli úžasného. Jednou ze skutečných lahůdek je povinné předškolní vzdělávání.

27.4.2017 v 18:15 | Karma článku: 17.78 | Přečteno: 567 | Diskuse

Jana Horáčková

Báseň je šepot duše.

Co je báseň? Ozdoba všedního dne. Objeví se tiše a jako motýl lehce usedne na naše rameno. Odhaluje nám krajiny v nás i kolem nás svým osobitým a poetickým jazykem.

27.4.2017 v 11:53 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 47 | Diskuse

Ilona Ubryová

Penzion

Dnes nic neřeším. Venku je pršavo a všichni bědují, namísto aby byli rádi, že déšť zalije zem. Sedím v noře a jen pozoruji, jak se lesknou střechy. Cvakot kapek o parapety mě naplňuje klidem při pomyšlení, že sedím v suchu a teple

27.4.2017 v 6:30 | Karma článku: 7.75 | Přečteno: 276 | Diskuse

Jan Jílek

Zubař po obědě

Zubař hned po obědě, skutečně není nic moc. Nota bene, když vám trhá čtyři zuby. Užil jsem si. Mám zatím nové zuby, uvidím, jak se mi s nimi bude kousat, do doby, než budu mít pevný můstek.

27.4.2017 v 0:25 | Karma článku: 10.32 | Přečteno: 320 | Diskuse

Kristýna Budínová

Flóra Olomouc - oáza klidu

V sobotu jsem měla tu čest navštívit floru olomouc.... Jeden z neúžasnějších veletrhů u nás... aspoň podle mých sousedek (nevím ovšem jestli brali své ratolesti).

26.4.2017 v 14:57 | Karma článku: 9.76 | Přečteno: 350 | Diskuse
Počet článků 155 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2842
Láska nedává nic než jen sebe a nebere nic, co sama nemá. Lásce nic nepatří, ale ani ona nikomu nepatří. Lásce totiž zcela stačí samotná láska. Milujete-li, neměli byste říkat "Bůh je v mém srdci", ale raději říkejte "Já jsem v srdci Boha." A nemyslete si, že lásce můžete určovat směr, protože láska, pokud jí stojíte za to, určí směr vám. (Džibrán Chalíl Džibrán, Prorok)


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.