Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Džihád, inkoust, práce

"Modli se, jako bys měl zítra zemřít, a pracuj, jako bys měl žít věčně."              

Mešita a Bambovo mauzoleum v Toube
Když se v roce 1853 ve vesnici Mbacke v Baolu narodil náboženskému učiteli z bratrstva Qadiriya syn,  pojmenovaný Ahmadou Bamba, mohli šťastní rodiče sotva tušit, že o třicet let později se tato slova stanou heslem nové odnože súfismu - bratrstva murídů.
 
Ahmadou, jemuž pověst dnes připisuje nápadnou pokojnost, velkorysost a lásku ke spravedlnosti již od dětského věku,  osiřel v osmi letech.
O dva roky později přešel Senegal formálně pod francouzskou správu; politické a vojenské struktury předkoloniálních království Waalo, Bawol, Kajoor a Siin byly zničeny, nepohodlní králové a nepoddajní zákonití nástupci trůnu vojensky poraženi, otráveni nebo jinak zavražděni, a na jejich místa dosazeni vladaři "loutkoví".
 
Ač jsou pověsti velebící moudrost a laskavost mladého Ahmadou dnes stěží ověřitelné, přesto nám zůstávají hmatatelné důkazy jeho jiných předností - mj. četné básně a filosofická pojednání, psané klasickou arabštinou i wolofsky. V časné dospělosti se věnoval překladům a přepisům komplikovaných právních a náboženských spisů tak, aby byly srozumitelné i lidem bez zvláštního vzdělání.
 
V době, kdy šavlemi a puškami vyzbrojené armády senegalských království bývaly rozstříleny francouzskými kanóny, hovořil Ahmadou Bamba o džihádu. 
 
Za nepřítele prohlašoval nevědomost, chamtivost, nenávist, závist, násilí, vášně a lži, které podle něj stojí mezi věřícím a spásou. Na rozdíl od alžírského šejcha Al-Qádira , který v období francouzské okupace Alžírska rozlišoval mezi vyšším (vnitřním) džihádem a džihádem nižším (zbraní) - a připouštěl obojí - Ahmadou Bamba považuje za přípustný pouze džihád vyšší, jehož základem měla být modlitba, meditace, konání dobra a tvrdá práce: ve svém pacifismu odsouvá veškerý boj na pole volních vlastností a vznešených lidských principů.
 
Právě mimořádné morální kvality Ahmadou Bamby prý za ním do vesnice Mbacke přiváděly zástupy žáků a obdivovatelů. V roce 1887 založil Ahmadou Bamba osadu Touba, která měla být duchovní metropolí jeho učení.
 
Bambova koncepce afrického islámu, neuznávající cizí kulturní vlivy, získávala nové řady přívrženců; čím dál tím víc lidí chápalo islám jako novou platformu odporu proti kolonizátorům. Poté, co Ahmadou Bamba zbavil islám svázanosti s arabskou kulturou a modifikoval jej pro potřeby a mentalitu obyvatel afrického Sahelu, se stalo toto náboženství pro mnohé animisty ještě lákavějším.

Šejch Ahmadou odmítal tezi, že by islám musel být chápán v dimenzích arabských tradic; Korán je pro něj univerzální knihou pro lidstvo ne proto, že by se mu veškeré lidstvo mělo přizpůsobit, ale proto, že Korán může být přizpůsoben každému člověku a každé kultuře. Svatá kniha islámu je podle něj otevřená natolik, že význam jejího obsahu se mění nejen s osobou čtenáře, ale může být jiný i při každém čtení.

S myšlenkou, že existuje tolik Koránů, kolik je kultur, generací i jednotlivců a že být muslim neznamená být Arab,  měl otevřenou cestu k založení nejvlivnějšího senegalského náboženského hnutí dneška.

Touba se brzy rozrostla v město plné škol: v zemi sice stále existovaly klasické islámské náboženské školy s výukou v arabštině a v kolonizovaném francouzském Súdánu začaly vznikat francouzské školy vnucující svým africkým žáčkům francouzský jazyk a způsoby,  ale murídské hnutí přineslo školství nové, popírající svým zaměřením nadřazenost arabské nebo francouzské kultury nad wolofskou. 

Francouzská koloniální správa té doby měla špatné zkušenosti s vůdci jako byl Oumar Tall nebo Samori Touré, a se znepokojením sledovala rostoucí Bambův vliv.

Nic na tom nezměnil šejchův osobní dopis francouzským úřadům, ujišťující, že se autor nemá žádný zájem na záležitostech vezdejšího světa; od roku 1888 byl sledován a reporty o něm se pravidleně ocitaly na guvernérově stole.

V srpnu 1895 už bylo Bambových přívrženců tolik, že se koloniální vláda ve strachu z možného ozbrojeného povstání rozhodla Bamby zbavit. Během šejchova zatčení v Diewolu se Bambovi žáci hotovili k učitelově obraně a válce s cizinci, ale Ahmadou Bamba takové jednání zakázal: dal se slyšet, že tuto válku vybojuje sám, aniž by musela být prolévána krev. Žáky poslal domů a slíbil jim, že se vrátí.

Strávil pak sedm let v Gabunu, v zemi, kde v exilu mnozí nepohodlní protivníci francouzského impéria zemřeli. Těch sedm let vyplnil modlitbami a psaním básní: "Jediné zbraně, které použiji proti svým nepřátelům, budiž pero a inkoust, jimiž píšu básně na počest Vyvoleného."

Věhlas Ahmadou Bamby však jeho zmizením nepohasl, naopak; za nepřítomnosti duchovního vůdce murídské hnutí dále sílilo. Přítomnost zásadového předáka se začala zdát být spíše pojistkou, než hrozbou, a tak nechala francouzská správa šejcha Ahmadou v roce 1902 převézt znovu do francouzského Súdánu - při příjezdu prý pronesl slova "odpouštím svým nepřátelům vše, co mi udělali, pro moudrost Pána, který mě očistil od nespravedlivých nařčení" - a  až do roku 1913 zůstával v domácím vězení v Mauretánii, Louze a Diourbelu, dokud nebyly úřady přesvědčeny, že jim z jeho strany nic nehrozí, a v důrazu, který šejch kladl na tvrdou práci, začaly vidět výhody pro francouzskou ekonomiku.


Oslavy sta let od Bambova návratu z exilu

Uploaded by xitmiir. - See video of the biggest web video personalities.

 

 


Po roce 1918  francouzská správa povolila Bambovi vyhlásit Toubu sídelním městem bratrstva.  Na území města nesmělo být zavedeno francouzské ani arabské školství; jedna z Bambových hlavních myšlenek říká, že jeho následovníci potřebují být soběstační a nezávislí. ( Obrovská mešita kterou v Toubě začali budovat v roce 1926, rok před Bambovou smrtí, byla vystavěna jen z peněz a práce samotných murídů: "kdyby nám na stavbu přispěli Arabové nebo Indonésané, říkali by nám také, jak uctívat Boha podle jejich představ." )

Šejch zůstával pod trvalým dohledem až do roku 1919, kdy diourbelský adminstrátor Antoine J. Henry Lasselves napsal v závěrečné zprávě: "Šejch Ahmad je nadán jakousi přirozenou, ale nepochopitelnou mocí laskavosti. Způsob, jímž se mu lidé odevzdávají, je výjimečný a jejich oddanost bezpodmínečná. Zdá se vyzařovat jakési božské světlo a tajemství, o jakém čítáme v příbězích o velkých prorocích a jejich lidu. Ale tento se odlišuje čistotou srdce, velkorysostí a laskavostí vůči přátelům i nepřátelům. ... Jen ti nejnespravedlivější z lidí jej mohou nazývat někým, kdo touží po světské moci".

Teprve po tomto prohlášení vzala koloniální správa Ahmadou Bambu na milost, přestala ho střežit a dokonce jej vyznamenala rytířským řádem čestné legie (šejch jej přijal, ale odmítl nosit, jelikož vyznamenání prý považoval za symbol věcí tohoto světa).

V roce 1927 Ahmadou Bamba zemřel, ale Touba se každoročně  - tak jako právě dnes - stává poutním místem pro statisíce murídů z celého světa, kteří si zde připomínají výročí Bambova návratu z exilu a odkaz šejchovy matky.

Murídi v současnosti tvoří více než třetinu muslimských obyvatel Senegalu, a velkou část Senegalců v diaspoře. Náboženští vůdci začali v 70.letech 20.století (když udeřilo dlouhotrvající sucho a pěstování arašíd, tradiční zdroj výdělku, se ocitlo v krizi) podporovat masovou emigraci za prací, respektive za obchodem. Pracovní migrace se stala jedním z fenoménů novodobého murídismu: jen v Harlemu a v Bronxu žije na 15.000 murídů a New York se stává novou cílovou destinací pro další stovky, zatímco města Itálie a Francie ztrácejí na atraktivnosti.

Murídi jsou obrovskou ekonomickou a politickou silou Senegalu – traduje se, že mají v rukou až polovinu senegalské ekonomiky. Vzhledem k jejich velké moci nad veřejným míněním si žádná vláda netroufne kritizovat pololegální obchody, které skrze toto bratrstvo probíhají – existují nepsaná pravidla: náboženští vůdci nebudou kritizovat vládu a vláda zato nechá na pokoji jejich ekonomické aktivity. Tento obchod, zdá se, funguje k oboustranné spokojenosti.

V Toubě dodneška nejsou žádně školy evropského typu ani hotely. Ve městě se nesmí pít alkohol ani kouřit (ženy ale, v souladu s "africkostí" tamního islámu, pracují stejně jako muži, mohou se volně pohybovat a nezahalují se).

V New Yorku se v posledních deseti letech murídi přesunuli z ulic, kde nabízeli falešné značkové hodinky a další drobné zboží, do kamenných obchodů. Akumulace kapitálu napomohla vzniku čistě murídských finančních společností, restaurací nebo realitních kanceláří. Nemalá část peněz z nich ale, stejně jako dříve peníze z pouličního prodeje, tečou do Senegalu: buď jako zboží (obyčejně levná elektronika), které se tam dá se ziskem prodat, nebo jako dary pro svaté město, Toubu. Nemálo bussinesmanů, kteří uzavírají dohody za statisíce dolarů, aniž by k tomu potřebovali byť jediný kousek papíru, nemá žádné formální vzdělání.

Ekonomický úspěch murídů i výsledky jejich pololegálního podnikání dávají tušit, že cest k ekonomickému úspěchu může být víc než jen ty, které známe z učebnic.

 

 

http://www.reuters.com/article/sphereNews/idUSL1540748820070516?sp=true&view=sphere 

http://www.ebad.ucad.sn/sites_heberges/mamadoufall/anglais/the-senegalese-mourides-diaspora-from-a-muslim-brotherhood-to--jihad-in-business2.doc/the-senegalese-mourides-diaspora-from-a-muslim-brotherhood-to--jihad-in-business2.htm

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9E03E0D71E3FF93BA15754C0A9659C8B63&sec=&spon=&pagewanted=all

http://www.khm.uio.no/utstillinger/madeinafrica/english/marked_2.html

http://www.galenfrysinger.com/senegal_touba.htm

Fighting the Greater Jihad: Amadou Bamba and the Founding of the Muridiyya of Senegal, 1853-1913, Ohio University Press, 2007

 

Fotografie: http://www.flickr.com/photos/cfarivar/

 

Další články autorky: http://manzelka.bloguje.cz

 

Autor: Karíma Sadio | čtvrtek 4.2.2010 13:49 | karma článku: 13,98 | přečteno: 1531x
  • Další články autora

Karíma Sadio

Hanebnost Sira Nicholase Wintona

Nicholas George Winton se do povědomí světové veřejnosti zapsal tím, že v rámci dobrovolnických akcí na záchranu Židů a dalších ohrožených lidí na nacisty okupovaných územích zařídil v roce 1939 odjezd 669 dětí z Československa do Velké Británie.

26.12.2014 v 8:46 | Karma: 23,40 | Přečteno: 3895x | Diskuse| Politika

Karíma Sadio

Srdce temnoty

Středoafrická republika, dříve nazývaná Ubangi Šári, je proslulá množstvím hmyzu, který v ní žije. Za těchto okolností není divu, že střední Afrika přitahuje pozornost entomologů. Kolega bloger Martin Konvička není výjimkou. Poslední článek pana Konvičky se ale bohužel týká výhradně politické situace ve Středoafrické republice a je plný omylů a nepravd.

11.11.2014 v 8:01 | Karma: 13,12 | Přečteno: 753x | Diskuse| Politika

Karíma Sadio

Dva roky v zemi hrochů

O Mali se v médiích v poslední době hovořilo hlavně v souvislosti s pokusy Tuarégů a islamistů získat vládu nad regionem.

29.4.2013 v 9:32 | Karma: 7,90 | Přečteno: 535x | Kultura

Karíma Sadio

Chuděry singles!

Než se moderními médii zmatené třiceti- a víceleté ženy rozkoukají, ujede jim vlak. V mládí se to moc pěkně poslouchá i proklamuje: můžete si dělat co chcete, žádné pánské ponožky poházené po koberci, žádné nevhodné poznámky a nepříjemné otázky, máte čas sama na sebe, na práci, na zábavu. Za pár desetiletí z takových větroplašek ale budou opuštěné ženské bez rodiny, bez vnoučat a bez pomoci.

5.4.2013 v 20:32 | Karma: 19,83 | Přečteno: 2893x | Diskuse| Společnost

Karíma Sadio

Manželství a strach

Má žena, která se bojí, že jí manžel unese dítě do zahraničí, právo (a možnost) informovat úřady? Jak daleko smí taková matka zajít? Co je přijatelné právně... a co morálně?

4.8.2012 v 17:51 | Karma: 14,66 | Přečteno: 2610x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Izraelský ministr Ben Gvir měl nehodu, auto po nárazu skončilo na střeše

26. dubna 2024  19:04

Izraelský ministr národní bezpečnosti Itamar Ben Gvir měl autonehodu ve městě Ramla ve středu země....

EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová

26. dubna 2024  18:09,  aktualizováno  18:29

Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 155
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2934x
Láska nedává nic než jen sebe a nebere nic, co sama nemá.
Lásce nic nepatří, ale ani ona nikomu nepatří.
Lásce totiž zcela stačí samotná láska.
Milujete-li, neměli byste říkat "Bůh je v mém srdci", ale raději říkejte "Já jsem v srdci Boha."
A nemyslete si, že lásce můžete určovat směr, protože láska, pokud jí stojíte za to, určí směr vám.
(Džibrán Chalíl Džibrán, Prorok)