Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Džihád, inkoust, práce

"Modli se, jako bys měl zítra zemřít, a pracuj, jako bys měl žít věčně."              

Mešita a Bambovo mauzoleum v Toube
Když se v roce 1853 ve vesnici Mbacke v Baolu narodil náboženskému učiteli z bratrstva Qadiriya syn,  pojmenovaný Ahmadou Bamba, mohli šťastní rodiče sotva tušit, že o třicet let později se tato slova stanou heslem nové odnože súfismu - bratrstva murídů.
 
Ahmadou, jemuž pověst dnes připisuje nápadnou pokojnost, velkorysost a lásku ke spravedlnosti již od dětského věku,  osiřel v osmi letech.
O dva roky později přešel Senegal formálně pod francouzskou správu; politické a vojenské struktury předkoloniálních království Waalo, Bawol, Kajoor a Siin byly zničeny, nepohodlní králové a nepoddajní zákonití nástupci trůnu vojensky poraženi, otráveni nebo jinak zavražděni, a na jejich místa dosazeni vladaři "loutkoví".
 
Ač jsou pověsti velebící moudrost a laskavost mladého Ahmadou dnes stěží ověřitelné, přesto nám zůstávají hmatatelné důkazy jeho jiných předností - mj. četné básně a filosofická pojednání, psané klasickou arabštinou i wolofsky. V časné dospělosti se věnoval překladům a přepisům komplikovaných právních a náboženských spisů tak, aby byly srozumitelné i lidem bez zvláštního vzdělání.
 
V době, kdy šavlemi a puškami vyzbrojené armády senegalských království bývaly rozstříleny francouzskými kanóny, hovořil Ahmadou Bamba o džihádu. 
 
Za nepřítele prohlašoval nevědomost, chamtivost, nenávist, závist, násilí, vášně a lži, které podle něj stojí mezi věřícím a spásou. Na rozdíl od alžírského šejcha Al-Qádira , který v období francouzské okupace Alžírska rozlišoval mezi vyšším (vnitřním) džihádem a džihádem nižším (zbraní) - a připouštěl obojí - Ahmadou Bamba považuje za přípustný pouze džihád vyšší, jehož základem měla být modlitba, meditace, konání dobra a tvrdá práce: ve svém pacifismu odsouvá veškerý boj na pole volních vlastností a vznešených lidských principů.
 
Právě mimořádné morální kvality Ahmadou Bamby prý za ním do vesnice Mbacke přiváděly zástupy žáků a obdivovatelů. V roce 1887 založil Ahmadou Bamba osadu Touba, která měla být duchovní metropolí jeho učení.
 
Bambova koncepce afrického islámu, neuznávající cizí kulturní vlivy, získávala nové řady přívrženců; čím dál tím víc lidí chápalo islám jako novou platformu odporu proti kolonizátorům. Poté, co Ahmadou Bamba zbavil islám svázanosti s arabskou kulturou a modifikoval jej pro potřeby a mentalitu obyvatel afrického Sahelu, se stalo toto náboženství pro mnohé animisty ještě lákavějším.

Šejch Ahmadou odmítal tezi, že by islám musel být chápán v dimenzích arabských tradic; Korán je pro něj univerzální knihou pro lidstvo ne proto, že by se mu veškeré lidstvo mělo přizpůsobit, ale proto, že Korán může být přizpůsoben každému člověku a každé kultuře. Svatá kniha islámu je podle něj otevřená natolik, že význam jejího obsahu se mění nejen s osobou čtenáře, ale může být jiný i při každém čtení.

S myšlenkou, že existuje tolik Koránů, kolik je kultur, generací i jednotlivců a že být muslim neznamená být Arab,  měl otevřenou cestu k založení nejvlivnějšího senegalského náboženského hnutí dneška.

Touba se brzy rozrostla v město plné škol: v zemi sice stále existovaly klasické islámské náboženské školy s výukou v arabštině a v kolonizovaném francouzském Súdánu začaly vznikat francouzské školy vnucující svým africkým žáčkům francouzský jazyk a způsoby,  ale murídské hnutí přineslo školství nové, popírající svým zaměřením nadřazenost arabské nebo francouzské kultury nad wolofskou. 

Francouzská koloniální správa té doby měla špatné zkušenosti s vůdci jako byl Oumar Tall nebo Samori Touré, a se znepokojením sledovala rostoucí Bambův vliv.

Nic na tom nezměnil šejchův osobní dopis francouzským úřadům, ujišťující, že se autor nemá žádný zájem na záležitostech vezdejšího světa; od roku 1888 byl sledován a reporty o něm se pravidleně ocitaly na guvernérově stole.

V srpnu 1895 už bylo Bambových přívrženců tolik, že se koloniální vláda ve strachu z možného ozbrojeného povstání rozhodla Bamby zbavit. Během šejchova zatčení v Diewolu se Bambovi žáci hotovili k učitelově obraně a válce s cizinci, ale Ahmadou Bamba takové jednání zakázal: dal se slyšet, že tuto válku vybojuje sám, aniž by musela být prolévána krev. Žáky poslal domů a slíbil jim, že se vrátí.

Strávil pak sedm let v Gabunu, v zemi, kde v exilu mnozí nepohodlní protivníci francouzského impéria zemřeli. Těch sedm let vyplnil modlitbami a psaním básní: "Jediné zbraně, které použiji proti svým nepřátelům, budiž pero a inkoust, jimiž píšu básně na počest Vyvoleného."

Věhlas Ahmadou Bamby však jeho zmizením nepohasl, naopak; za nepřítomnosti duchovního vůdce murídské hnutí dále sílilo. Přítomnost zásadového předáka se začala zdát být spíše pojistkou, než hrozbou, a tak nechala francouzská správa šejcha Ahmadou v roce 1902 převézt znovu do francouzského Súdánu - při příjezdu prý pronesl slova "odpouštím svým nepřátelům vše, co mi udělali, pro moudrost Pána, který mě očistil od nespravedlivých nařčení" - a  až do roku 1913 zůstával v domácím vězení v Mauretánii, Louze a Diourbelu, dokud nebyly úřady přesvědčeny, že jim z jeho strany nic nehrozí, a v důrazu, který šejch kladl na tvrdou práci, začaly vidět výhody pro francouzskou ekonomiku.


Oslavy sta let od Bambova návratu z exilu

Uploaded by xitmiir. - See video of the biggest web video personalities.

 

 


Po roce 1918  francouzská správa povolila Bambovi vyhlásit Toubu sídelním městem bratrstva.  Na území města nesmělo být zavedeno francouzské ani arabské školství; jedna z Bambových hlavních myšlenek říká, že jeho následovníci potřebují být soběstační a nezávislí. ( Obrovská mešita kterou v Toubě začali budovat v roce 1926, rok před Bambovou smrtí, byla vystavěna jen z peněz a práce samotných murídů: "kdyby nám na stavbu přispěli Arabové nebo Indonésané, říkali by nám také, jak uctívat Boha podle jejich představ." )

Šejch zůstával pod trvalým dohledem až do roku 1919, kdy diourbelský adminstrátor Antoine J. Henry Lasselves napsal v závěrečné zprávě: "Šejch Ahmad je nadán jakousi přirozenou, ale nepochopitelnou mocí laskavosti. Způsob, jímž se mu lidé odevzdávají, je výjimečný a jejich oddanost bezpodmínečná. Zdá se vyzařovat jakési božské světlo a tajemství, o jakém čítáme v příbězích o velkých prorocích a jejich lidu. Ale tento se odlišuje čistotou srdce, velkorysostí a laskavostí vůči přátelům i nepřátelům. ... Jen ti nejnespravedlivější z lidí jej mohou nazývat někým, kdo touží po světské moci".

Teprve po tomto prohlášení vzala koloniální správa Ahmadou Bambu na milost, přestala ho střežit a dokonce jej vyznamenala rytířským řádem čestné legie (šejch jej přijal, ale odmítl nosit, jelikož vyznamenání prý považoval za symbol věcí tohoto světa).

V roce 1927 Ahmadou Bamba zemřel, ale Touba se každoročně  - tak jako právě dnes - stává poutním místem pro statisíce murídů z celého světa, kteří si zde připomínají výročí Bambova návratu z exilu a odkaz šejchovy matky.

Murídi v současnosti tvoří více než třetinu muslimských obyvatel Senegalu, a velkou část Senegalců v diaspoře. Náboženští vůdci začali v 70.letech 20.století (když udeřilo dlouhotrvající sucho a pěstování arašíd, tradiční zdroj výdělku, se ocitlo v krizi) podporovat masovou emigraci za prací, respektive za obchodem. Pracovní migrace se stala jedním z fenoménů novodobého murídismu: jen v Harlemu a v Bronxu žije na 15.000 murídů a New York se stává novou cílovou destinací pro další stovky, zatímco města Itálie a Francie ztrácejí na atraktivnosti.

Murídi jsou obrovskou ekonomickou a politickou silou Senegalu – traduje se, že mají v rukou až polovinu senegalské ekonomiky. Vzhledem k jejich velké moci nad veřejným míněním si žádná vláda netroufne kritizovat pololegální obchody, které skrze toto bratrstvo probíhají – existují nepsaná pravidla: náboženští vůdci nebudou kritizovat vládu a vláda zato nechá na pokoji jejich ekonomické aktivity. Tento obchod, zdá se, funguje k oboustranné spokojenosti.

V Toubě dodneška nejsou žádně školy evropského typu ani hotely. Ve městě se nesmí pít alkohol ani kouřit (ženy ale, v souladu s "africkostí" tamního islámu, pracují stejně jako muži, mohou se volně pohybovat a nezahalují se).

V New Yorku se v posledních deseti letech murídi přesunuli z ulic, kde nabízeli falešné značkové hodinky a další drobné zboží, do kamenných obchodů. Akumulace kapitálu napomohla vzniku čistě murídských finančních společností, restaurací nebo realitních kanceláří. Nemalá část peněz z nich ale, stejně jako dříve peníze z pouličního prodeje, tečou do Senegalu: buď jako zboží (obyčejně levná elektronika), které se tam dá se ziskem prodat, nebo jako dary pro svaté město, Toubu. Nemálo bussinesmanů, kteří uzavírají dohody za statisíce dolarů, aniž by k tomu potřebovali byť jediný kousek papíru, nemá žádné formální vzdělání.

Ekonomický úspěch murídů i výsledky jejich pololegálního podnikání dávají tušit, že cest k ekonomickému úspěchu může být víc než jen ty, které známe z učebnic.

 

 

http://www.reuters.com/article/sphereNews/idUSL1540748820070516?sp=true&view=sphere 

http://www.ebad.ucad.sn/sites_heberges/mamadoufall/anglais/the-senegalese-mourides-diaspora-from-a-muslim-brotherhood-to--jihad-in-business2.doc/the-senegalese-mourides-diaspora-from-a-muslim-brotherhood-to--jihad-in-business2.htm

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9E03E0D71E3FF93BA15754C0A9659C8B63&sec=&spon=&pagewanted=all

http://www.khm.uio.no/utstillinger/madeinafrica/english/marked_2.html

http://www.galenfrysinger.com/senegal_touba.htm

Fighting the Greater Jihad: Amadou Bamba and the Founding of the Muridiyya of Senegal, 1853-1913, Ohio University Press, 2007

 

Fotografie: http://www.flickr.com/photos/cfarivar/

 

Další články autorky: http://manzelka.bloguje.cz

 

Autor: Karíma Sadio | čtvrtek 4.2.2010 13:49 | karma článku: 13,98 | přečteno: 1531x
  • Další články autora

Karíma Sadio

Hanebnost Sira Nicholase Wintona

Nicholas George Winton se do povědomí světové veřejnosti zapsal tím, že v rámci dobrovolnických akcí na záchranu Židů a dalších ohrožených lidí na nacisty okupovaných územích zařídil v roce 1939 odjezd 669 dětí z Československa do Velké Británie.

26.12.2014 v 8:46 | Karma: 23,40 | Přečteno: 3895x | Diskuse| Politika

Karíma Sadio

Srdce temnoty

Středoafrická republika, dříve nazývaná Ubangi Šári, je proslulá množstvím hmyzu, který v ní žije. Za těchto okolností není divu, že střední Afrika přitahuje pozornost entomologů. Kolega bloger Martin Konvička není výjimkou. Poslední článek pana Konvičky se ale bohužel týká výhradně politické situace ve Středoafrické republice a je plný omylů a nepravd.

11.11.2014 v 8:01 | Karma: 13,12 | Přečteno: 753x | Diskuse| Politika

Karíma Sadio

Dva roky v zemi hrochů

O Mali se v médiích v poslední době hovořilo hlavně v souvislosti s pokusy Tuarégů a islamistů získat vládu nad regionem.

29.4.2013 v 9:32 | Karma: 7,90 | Přečteno: 535x | Kultura

Karíma Sadio

Chuděry singles!

Než se moderními médii zmatené třiceti- a víceleté ženy rozkoukají, ujede jim vlak. V mládí se to moc pěkně poslouchá i proklamuje: můžete si dělat co chcete, žádné pánské ponožky poházené po koberci, žádné nevhodné poznámky a nepříjemné otázky, máte čas sama na sebe, na práci, na zábavu. Za pár desetiletí z takových větroplašek ale budou opuštěné ženské bez rodiny, bez vnoučat a bez pomoci.

5.4.2013 v 20:32 | Karma: 19,83 | Přečteno: 2894x | Diskuse| Společnost

Karíma Sadio

Manželství a strach

Má žena, která se bojí, že jí manžel unese dítě do zahraničí, právo (a možnost) informovat úřady? Jak daleko smí taková matka zajít? Co je přijatelné právně... a co morálně?

4.8.2012 v 17:51 | Karma: 14,66 | Přečteno: 2610x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Poslanci budou jednat o zákoníku práce, ANO a SPD odmítají výpověď bez důvodu

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  15:05

Přímý přenos Poslanci mají začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela zákoníku práce předpokládá...

Zdravotnictví čekají krušné roky, předjímá Válek. V analýze řeší seniory i prevenci

2. května 2024  15:02

Ministerstvo zdravotnictví (MZd) v dokumentu „Strategická analýza potřeb resortu zdravotnictví –...

U Prahy vykolejil v zatáčce osobní vlak, dva vagony se převrátily

2. května 2024  14:51,  aktualizováno  14:56

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak, na místo...

Tuleja publikoval i v pochybných vědeckých časopisech, nyní žádá o stažení článků

2. května 2024  13:57,  aktualizováno  14:48

Kandidát TOP 09 na ministra pro vědu Pavel Tuleja požádal Slezskou univerzitu, aby stáhla z jeho...

  • Počet článků 155
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2934x
Láska nedává nic než jen sebe a nebere nic, co sama nemá.
Lásce nic nepatří, ale ani ona nikomu nepatří.
Lásce totiž zcela stačí samotná láska.
Milujete-li, neměli byste říkat "Bůh je v mém srdci", ale raději říkejte "Já jsem v srdci Boha."
A nemyslete si, že lásce můžete určovat směr, protože láska, pokud jí stojíte za to, určí směr vám.
(Džibrán Chalíl Džibrán, Prorok)